آنگاه ميگويد: چيزى كه دقت نظر و انديشه در آن لازم است اينست كه
سخنان قرآن با ديگر سخنان مباينتى ويژه دارد زيرا سخن از سه قسم بيرون نيست و مراتبشان
در روشنى و بيان آشكار، مختلف است و از نظر بلاغت و رسائى متفاوت.
اول: سخن بليغ و روان و محكم.
دوم: سخن فصيح و نزديك به ذهن و روان.
سوم: سخنى كه كلام ساده و عادى است.
سخن اول در عالىترين درجه فهم است.
سخن دوم در درجه- وسط و ميانى و قسمت سوم پائين و نزديكترين آنها به
فهم. بلاغت قرآن از هر سه قسم سخن كه ذكر شد بهرهاى دارد: و از هر نوع بخشى و
قسمتى كه عظمت كلام با شيرينى آنرا در بردارد، زيرا سهولت سخن نتيجه شيرينى و
روانى آن است.
متانت و استوارى كلام در مشكل بودن آن و اينها ويژگيهاى آيات قرآنى
است. اكنون بدانكه معجزه بودن آن در اينست كه با فصيحترين الفاظ در زيباترين نظم
و تركيب و تأليف ادا شده است كه دربرگيرنده صحيحترين معانى است و عبارتند از: