مجلس 10: خصلتهاى مورد نياز جهت كامل بودن ايمان مؤمن ((ع))
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ
قال رسول الله(ص):
«لَا حَسَّاسٌ، وَ لَا جَسَّاسٌ، يَطْلُبُ مِنَ الْأُمُورِ أَعْلَاهَا، وَ مِنَ الْأَخْلَاقِ أَسْنَاهَا، مَشْمُولًا بِحِفْظِ اللَّهِ، مُؤَيَّداً بِتَوْفِيقِ اللَّهِ، ذَا قُوَّةٍ فِي لِينٍ، وَ عَزْمَةٍ فِي يَقِينٍ»[1]
در ادامه بيان وجود مبارك رسول الله(ص) به اميرالمؤمنين(ع) در مورد برخى صفات مؤمنين، ايشان چنين فرمود:
«لَا حَسَّاسٌ، وَ لَا جَسَّاسٌ» مؤمن خيلى{a«حسّاس»a} نيست و همچنين خيلى هم{a«جسّاس»a} نيست. گفته شده كه اين دو حالت، حالاتى هستند كه خيلى معناهاى مختلفى دارند. بعضى ها معنا كردهاند كه اگر تفتيش كردن در امور خيريه باشد به معناى حسّاس بودن است و اگر تفتيش در امور شر و بدى باشد جسّاس است. فرق بين حسّاس و جسّاس را از نظر مورد و متعلّق بيان كرده اند.
بعضى ها هم گفتهاند كه فرق بين حسّاس و جسّاس به اعتبار اين است كه كار براى خودشان باشد يا براى غير. يك موقع انسان براى خودش تحقيقات مىكند
[1] . مستدرك الوسايل و مستنبط المسائل، ج 11، ص 179P