responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قرآن نویسنده : گرمارودى، سيد على    جلد : 1  صفحه : 266


71 (لوط) گفت: اگر مى‌خواهيد كارى بكنيد اينان دختران منند. [1]
72 (امّا) به جان تو سوگند كه آنان در سرمستى خويش سرگشته بودند.
73 پس هنگام برآمدن خورشيد بانگ (آسمانى) آنان را فرو گرفت.
74 آنگاه آن شهر را زير و زبر ساختيم و آنان را با گلسنگ سنگباران كرديم.
75 همانا در اين (داستان) براى نشانه‌شناسان نشانه‌هاست.
76 و آن (نشانه) ها (هنوز) بر سر راهى پابرجاست.
77 بى‌گمان در اين (داستان) براى مؤمنان، نشانه‌اى است.
78 و «اصحاب ايكه» [2] به راستى ستمگر بودند.
79 پس از آنان داد ستانديم و (نشانه‌هاى) آن دو شهر (لوط و ايكه) بر سر راهى آشكار است.
80 و «اصحاب حجر» پيامبران را دروغگو مى‌شمردند.
81 و ما نشانه‌هاى خود را به آنان (نشان) داديم اما آنان از آنها رويگردان بودند.
82 و آنان در (دل) كوه‌ها خانه‌هايى (استوار) با (گمان) ايمنى مى‌تراشيدند.
83 اما بانگ (آسمانى) آنان را بامدادان فرو گرفت.
84 و آنچه انجام مى‌دادند آنان را (از عذاب) باز نداشت.
85 و ما آسمان‌ها و زمين و آنچه را ميان آنهاست جز راستين نيافريديم و به يقين رستخيز آمدنى است پس (از آنان) با گذشتى نيكو درگذر.
86 به راستى پروردگار توست كه آفريدگار داناست.
87 و بى‌گمان به تو سوره فاتحه [3] و قرآن سترگ را داده‌ايم.
88 به چيزى كه دسته‌هايى از كافران را بدان بهره‌مند كرده‌ايم چشم مدوز و براى آنان اندوه مخور و براى مؤمنان افتادگى كن!
89 و بگو كه اين منم كه بيم‌دهنده آشكارم.
90 همچنان كه (عذاب را) بر بخش‌كنندگان [4] فرو فرستاديم.

[1]. يعنى با دختران من ازدواج كنيد.
[2]. ايكه: نام سرزمين يا بيشه‌اى كه قوم شعيب در آنجا زندگى مى‌كردند.
[3]. سبعا من المثانى: در لغت يعنى «هفت تا از دوگانه‌ها» و مراد از آن، سوره فاتحه است كه هفت آيه دارد و در هر نماز دوبار خوانده مى‌شود يا به اعتبار آنكه هم در مكّه و هم در مدينه يعنى دو بار نازل شده است. «... با اين تقريب كه" من" در" من المثانى" براى تبعيض است و منظور از" مثانى" به قرينه آيه 23 سوره زمر، همه قرآن است و بنابراين مثانى صفت براى سوره حمد نيست بلكه صفت براى قرآن است ...»- مجله ترجمان وحى، مقاله «بحثى درباره تعبير سبعا من المثانى» نوشته يعقوب جعفرى، سال پنجم، شماره 9، ص 99.
[4]. اقتسام: در لغت بخش كردن و پاره پاره كردن است. در الميزان آمده است كه منظور كفّارى است كه قرآن را بخش بخش كردند. و هر دسته بخشى را نفى كردند.- (الميزان، ذيل همين آيه).

نام کتاب : ترجمه قرآن نویسنده : گرمارودى، سيد على    جلد : 1  صفحه : 266
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست