46- از پى پيامبران پيشين، عيسى فرزند مريم را فرستاديم كه تورات كتاب پيشين را تصديق مىكرد و انجيل را به او داديم كه حاوى هدايت و نور بود، در حالى كه تصديق كننده تورات كتاب پيشين بود و راهنما و اندرزى براى پرهيزكاران. 47- پيروان انجيل بايد طبق مندرجات آن كه خدا نازل كرده است، داورى كنند؛ و آنان كه طبق آياتى كه خدا نازل كرده است داورى نكنند، منحرفاند. 48- قرآن را بحق بر تو نازل كرديم كه كتب پيشين را تصديق مىكنند و نگاهبان آنهاست [1]، پس طبق آنچه خدا نازل كرده است ميان آنها داورى كن و [با غفلت] از آيات حقى كه بر تو آمده است هوسهايشان را پيروى مكن؛ براى هر گروه از شما آيين و روشى مقرر كرديم؛ و اگر خدا مىخواست شما را امتى واحد [و موحد] قرار مىداد [2]، ولى مىخواهد در مورد موهبت اختيار كه به شما داده است [3]، شما را آزمايش كند، از اين رو در نيكويىها [بر يكديگر] سبقت گيريد، كه بازگشت همه شما به پيشگاه خداست و در موارد اختلافتان [داورى و] شما را آگاه مىسازد. 49- و [فرمان داديم] كه طبق آنچه خدا نازل كرده است ميان آنان داورى كن و هوسهايشان را پيروى مكن و بر حذر باش از اينكه از پارهاى احكام كه خدا بر تو نازل كرده است غافلت كنند، و اگر [از داورى تو] روى برتافتند، آگاه باش كه خدا مىخواهد آنها را به [عقوبت] پارهاى از گناهانشان گرفتار سازد؛ و براستى بسيارى از مردم منحرفند. 50- آيا داورى [دوران] جاهليت را [از تو] مىخواهند؟ براى اهل يقين داورى چه كسى بهتر از خداست؟ [1]- منظور اين است كه موارد تحريف مشخص مىسازد. [2]- براى روشنتر شدن و توجيه افزوده، به آيه 9 نحل (16) توجه فرماييد، در مورد توجيه افزوده، به آيات 99 يونس (10) و 13 سجده (32) هم توجه فرماييد. [3]- براى توجيه كلمه «اختيار» كه به جاى موصول در عبارت فى ما ءاتيكم قرار دادهايم، به موضوع آزمايش و نيز دستور سبقت گرفتن در نيكويىها كه در آيه آمده است توجه فرماييد. بديهى آزمايش هر كس به دليل اختيار اوست براى انتخاب راه نيك و بد؛ به قسمتهاى قبل و بعد اين عبارت در آيه مورد بحث و نيز به آيه انسان (76) هم توجه فرماييد.