responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قرآن نویسنده : طاهرى قزوينى، على اكبر    جلد : 1  صفحه : 144


125- هر كه را خدا بخواهد هدايت كند [1]، دلش را پذيراى تسليم [در برابر خود] [2] مى‌كند؛ و هر كه را بخواهد گمراه كند [3]، دلش را تنگ [و ناپذيرا] گرداند، گويى [مى‌خواهد] به آسمان فرار كند [و از پذيرش حق گريزان است‌]؛ خدا اين گونه پليدى را بر افراد ناباور قرار مى‌دهد.
126- اين راه راست پروردگار توست؛ آيات خود را براى پند پذيران بوضوح بيان كرده‌ايم.
127- آنها نزد پروردگارشان جايگاهى امن و آرام دارند [4] و خدا به پاداش رفتارشان كارساز آنهاست.
128- روزى كه خدا همه را احضار نمايد، [خطاب مى‌كند:] اى گروه جن، بسيارى از آدميان را به پيروى خود كشانديد؛ و انسانهايى كه هوادار آنها بودند، گويند: پروردگارا، ما از يكديگر بهره‌مند شديم تا به اجلى كه مقرر داشتى رسيديم. [خدا] گويد: آتش جايگاه شماست كه جاودانه در آن به سر بريد، مگر اينكه خدا بخواهد [گذشت كند]؛ كه پروردگار تو فرزانه‌اى است دانا.
129- و به همين گونه ستمگران را به [سزاى‌] دستاوردشان، كارساز يكديگر قرار مى‌دهيم.
130- اى گروه جن [5] و انس، آيا پيامبرانى از ميان خودتان نيامدند كه آيات مرا بر شما حكايت مى‌كردند و شما را از ديدار امروزتان هشدار مى‌دادند؟ آنها پاسخ خواهند داد: بر ضد خويش گواهى مى‌دهيم؛ زندگى دنيا آنها را فريب داد و [ناگزير] بر ضد خويش گواهى دادند كه حق را انكار مى‌كردند.
131- اين [هشدارها] از آن جهت است كه پروردگار تو هيچ گاه شهرها را در حالى كه مردم آن بى‌خبر و غافل باشند، به ستم نابود نمى‌كند [6].

[1]- با آيه 11 تغابن (64) (وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ) مقايسه فرماييد.
[2]- براى توجيه افزوده، با بخش پايانى آيه 71 انعام (6) مقايسه فرماييد.
[3]- به آيه 27 ابراهيم (14) وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ توجه فرماييد.
[4]- به آيه 62 مريم (19) توجه فرماييد؛ وضعشان در دنيا هم در آيه 62 يونس (10) آمده است.
[5]- آيت اللَّه محمد جواد غروى در جلد دوم كتاب «آدم از نظر قرآن»، طى بحث مفصل و مستدل خود اظهار نظر كرده است كه گروه جن، انسانهايى هستند كه ناپيدا، پشت پرده، غايب، داراى صفات مستور و پنهان، مستقر در نقاط دور دست و يا گمنام مى‌باشند و اضافه مى‌كند كه كلمه «جن» به معنى قوه واهمه نيز مى‌باشد؛ ضمناً جن را غرايز پنهان در بدن آدمى مى‌داند. اين برداشت و تلقى، پاره‌اى از مشكلات را در مورد موضوع «جن» در قرآن احتمالًا از ميان مى‌برد؛ و اللَّه اعلم.
[6]- معنى و مفهوم اين آيه به بيان ديگر در آيه 165 نساء (4) و نيز بخش پايانى آيه 15 اسراء (17) آمده است.

نام کتاب : ترجمه قرآن نویسنده : طاهرى قزوينى، على اكبر    جلد : 1  صفحه : 144
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست