46- از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد و به كشمكش و نزاع بر مخيزيد كه سست و بد دل شويد و مهابت شما از ميان برود؛ پايدار باشيد، كه خدا با شكيبايان [و پايداران] است. 47- مانند كسانى نباشيد كه با سرمستى و غرور براى نمايش به مردم از سرزمين خود [به مقصد ميدان بدر] خارج شدند و [مردم را] از راه خدا باز مىدارند؛ و خدا به آنچه مىكنند احاطه دارد. 48- و آن هنگام شيطان كردار زشت آنها را در نظرشان آراست [1] و گفت: امروز [2] كسى بر شما پيروز نخواهد شد و من در كنار شما هستم؛ اما به هنگامى كه دو گروه رو به رو شدند، به عقب بازگشت و گفت: از شما كناره گرفتم، من چيزى را مىبينم كه شما نمىبينيد، من از خداى مىترسم؛ و خدا سخت كيفر است [3]. 49- آن گاه دو رويان و بيمار دلان گفتند: اين مسلمانان را دينشان مغرور كرده است؛ و هر كه بر خدا توكل كند، [بداند كه] خدا فرادستى فرزانه است. 50- كاش مىديدى آن گاه كه فرشتگان جان انكارورزان را مىگيرند [4]؛ در حالى كه بر چهرهها و پشتهاشان مىزنند؛ و [گويند:] عذاب آتش را بچشيد [5]. 51- اين [مجازات] نتيجه رفتار گذشته شماست، و [گرنه] ظلم فاحشى نسبت به بندگان [مىبود كه] دور از [شأن] خداست [6]؛ 52- [شيوه آنان] همچون شيوه فرعونيان و پيشينيانشان است؛ آيات خدا را انكار كردند، خدا هم آنها را به [كيفر] گناهانشان گرفت؛ كه خدا توانمندى است سخت كيفر. [1]- به آيه 36 زخرف (43) و نيز به آيات 103- 105 كهف (18) توجه فرماييد. [2]- به زيرنويس آيه 69 حج (22) در مورد كلمات روز و ماه توجه فرماييد. [3]- معنى و مفهوم اين آيه به بيان ديگر در آيات 22 ابراهيم (14) و 16 حشر (59) آمده است؛ به آيه 120 نساء (4) هم در همين زمينه توجه فرماييد. [4]- تناقضى با آيات 11 سجده (32) و 42 زمر (39) ندارد. (چرا؟) [5]- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيات 93 انعام (6) و 27 محمد (47) آمده است؛ ضمناً علت اين برخورد را در آيه 28 محمد (47) ملاحظه فرماييد؛ و نيز در مقابل اين افراد، چگونگى مرگ نيكوكاران را در آيات 32 نحل (16)، 103 انبياء (21)، 30 فصلت (41) و 27 و 28 فجر (89) ملاحظه فرماييد. [6]- به زيرنويس آيه 182 آل عمران (3) مراجعه فرماييد.