13- مگر مىگويند قرآن را خودش جعل كرده است [1]؟ بگو: اگر راست مىگوييد، ده سوره جعلى مثل آن بياوريد و در برابر خدا هر كه را مىتوانيد [به كمك] فرا خوانيد [2]. 14- اگر دعوت شما را نپذيرفتند، بدانيد كه [قرآن] به علم الهى نازل شده است و معبودى جز او نيست؛ آيا [با اين حال] تسليم [و فرمانبردار خدا] [3] خواهيد شد؟ 15- آنان كه [فقط] زندگى دنيا و زيور [4] آن را مىخواهند، نتيجه تلاششان را در همين [حيات] دنيا به طور كامل و ناكاسته به آنها خواهيم داد. 16- آنان در آخرت جز آتش [دوزخ نصيبى] ندارند [5] و آنچه در دنيا كردهاند، به باد رفته و اعمالشان تباه است [6]. 17- آيا كسى كه نشانه روشنى [7] از پروردگارش [در اختيار] دارد و گواهى [8] از [جانب] خدا آن را مىخواند، و قبل از آن هم كتاب موسى در حالى كه پيشوا و رحمتى بود [نويد آن را داده است [9]، مانند كسى است كه بيّنه و شاهدى ندارد]؟ آنان [كه در جستجوى حقيقتند] به قرآن ايمان مىآورند؛ و هر كه از ساير گروهها آن را انكار كند، وعدهگاهش آتش است؛ در مورد آن در ترديد مباش، كه حقيقتى از جانب پروردگار توست، ولى بيشتر مردم باور نمىكنند. 18- كيست ستمكارتر از آن كه دروغ به خدا نسبت دهد [10]؟ آنها [براى مجازات] به پروردگارشان عرضه خواهند شد و گواهان خواهند گفت: اينان هستند كه دروغ به پروردگارشان نسبت دادند [11]؛ آگاه باشيد كه نفرين خدا بر ستمگران است؛ 19- هم آنان كه [مردم را] از راه خدا باز مىدارند و آن را بيراهه و ناهموار جلوه مىدهند و آخرت را انكار مىكنند. [1]- به آيات 44- 46 حاقه (69) توجه فرماييد. [2]- معنى و مفهوم اين آيه به بيان ديگرى در آيه 34 طور (52) آمده است؛ به آيه 88 اسراء (17) هم توجه فرماييد. [3]- با بخش پايانى آيه 7 انعام (6) مقايسه فرماييد. [4]- به آيه 14 آل عمران (3) توجه فرماييد. [5]- معنى و مفهوم مجموع دو آيه 15 و 16 اين سوره را بايد با توجه به دو آيه 7 و 8 يونس (10) بررسى و دريافت كرد. استفاده از مواهب دنيا در صورتى كه موجب فراموش شدن آخرت نباشد، منع نشده است؛ به آيات 200- 202 بقره (2) و 134 نساء (4) نيز توجه فرماييد؛ ضمناً مفهوم مجموعه دو آيه 15 و 16 به بيان ديگر در آيه 18 اسراء (17) آمده است. [6]- به مثالهايى در اين زمينه در آيات 18 ابراهيم (14) و 39 نور (24) توجه فرماييد. [7]- منظور قرآن است. [8]- منظور جبرئيل است. [9]- آيه 157 اعراف (7). [10]- به آيه 79 بقره (2) توجه فرماييد. [11]- به آيه 21 ق (50) توجه فرماييد.