19- آيا كسى كه آگاهى دارد كه آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده است، حقيقت دارد، همچون كسى است كه كور [دل] است؟ تنها خردمندان پند مىپذيرند؛ 20- همانها كه به پيمان الهى وفا مىكنند و پيمان نمىشكنند؛ 21- و آنان كه روابط [نيكوى خويشاوندى] را [1] كه خدا به برقرارى آن فرمان داده است، حفظ مىكنند و از [تصور زيانكار شدن در مقابل] پروردگارشان بيمناكند و از سختى حساب ترس دارند. 22- و آنان كه در جستجوى خشنودى پروردگارشان شكيبايى مىورزند و به نماز مىايستند و از آنچه روزيشان كردهايم، در نهان و آشكار انفاق مىكنند [2] و بدى را با نيكى دفع مىكنند [3]، آنان هستند كه نيك فرجامى خواهند داشت؛ 23- [همان] باغهاى جاويدان بهشت كه به اتفاق پدران [و مادران] و همسران و فرزندان صالحشان به آن درآيند [4] و فرشتگان از هر درى بر [اى پذيرايى] آنها وارد خواهند شد. 24- [و گويند:] سلام بر شما به خاطر پايدارى كه كردهايد؛ و [براستى] آسايش آخرت نيكوست. 25- و آنان كه پيمان خدا را پس از بستن آن مىشكنند [5] و روابط (نيكوى خويشاوندى) را [6] كه خدا به برقرارى آن فرمان داده است، مىگسلند و در زمين تبهكارى مىكنند، مورد نفرين [خدا و مردم] هستند و دشوارى آخرت را [در انتظار] دارند. 26- خداست كه روزى را بر هر كه بخواهد، فراخى بخشد و يا محدود گرداند؛ و [بيشتر مردم] به زندگى دنيا شادمانند؛ در حالى كه زندگى دنيا در مقايسه با آخرت برخوردارىاى [زودگذر] است. 27- انكارورزان مىگويند: چرا معجزهاى از پروردگارش بر او نازل نشده است؟ [در حالى كه قرآن معجزهاى است جاودانه] [7]؛ بگو: خدا هر كه را بخواهد، گمراه مىكند [8] و هر كه بازگردد، به سوى خويش هدايتش خواهد كرد. 28- هم آنان كه باور دارند و دلهاشان به ياد خدا آرام مىگيرد، آگاه باشيد كه تنها با ياد خدا دلها آرامش مىيابد. [1]- براى توجيه آنچه به جاى موصول قرار دادهايم، به آيه 22 محمد (47) توجه فرماييد. [2]- به آيه 271 بقره (2) توجه فرماييد. [3]- به آيه 34 فصلت (41) توجه فرماييد. [4]- به آيه 21 طور (52) توجه فرماييد. [5]- اشاره به فرمان خدا و پيمان فطرى است كه در آيات 60 و 61 يس (36) آمده است. [6]- براى توجيه آنچه به جاى موصول قرار دادهايم، به آيه 22 محمد (47) توجه فرماييد. [7]- به آيه 38 يونس (10) توجه فرماييد؛ ضمناً آيه 51 عنكبوت (29) را نيز ملاحظه فرماييد. [8]- به آيه 27 ابراهيم (14) وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ توجه فرماييد.