67- چون در دريا گزندى به شما رسد، همه آنها كه [به فرياد رسى] مىخوانديد، [از نظر شما] ناپديد خواهند شد، مگر خدا، و چون شما را به خشكى رساند، [از او] روى مىگردانيد؛ و انسان همواره ناسپاس بوده است [1]. 68- آيا [پس از نجات از دريا] ايمنيد از اينكه شما را در بخشى از خشكى فرو برد يا بر سر شما طوفانى ريگبار بفرستد، و كارگزارى براى خويش نيابيد؟ 69- يا ايمن شدهايد از اينكه بار ديگر شما را به دريا بازگرداند و تندبادى شكننده بر شما فرستد و به سزاى ناسپاسى، غرقتان گرداند، و هيچ دادخواهى به خاطر آن [مجازات] در برابر ما نيابيد؟ 70- بنى آدم را گرامى داشتيم [2] و در خشكى و دريا [بر مركب] سوارشان كرديم [3] و از نعمتهاى پاكيزه روزيشان داديم و آنها را بر بسيارى [4] از آفريدگان خويش آشكارا برترى بخشيديم. 71- روزى كه هر گروهى را با دفتر اعمالشان [5] فرا مىخوانيم، آنان كه كارنامه آنها به دست راستشان داده شود، [با سرور] آن را مطالعه مىكنند و مورد كمترين ظلمى قرار نمىگيرند. 72- و هر كه در اين [جهان] كور [دل] باشد [6]، در آخرت نابيناست [7] و از راه [سعادت] گمگشتهتر. 73- براستى نزديك بود از آنچه به تو وحى كردهايم غافلت كنند كه غير آن را به ما نسبت دهى [8]، تا در آن صورت تو را به دوستى گيرند. 74- و اگر تو را ثبات قدم نبخشيده بوديم، نزديك بود اندكى به آنها متمايل شوى. 75- در آن صورت تو را دو چندان در حيات دنيا و دو چندان [پس از] مرگ عذاب مىچشانديم [9] و در برابر ما براى خود هيچ ياورى نمىيافتى. [1]- مفهوم اين آيه به بيان ديگرى در آيات 12 يونس (10)، 65 عنكبوت (29) و 51 فصلت (41) آمده است. [2]- به آيه 4 تين (95) توجه فرماييد. [3]- به آيه 12 زخرف (43) توجه فرماييد. [4]- شيخ المفسرين طبرسى ضمن توضيحات خود گفته است «كثير» در اينجا معنى جمع دارد. [5]- از نظر معنى و مفهوم «امام» در اينجا، با آيه 12 يس (36) و نيز با نيمه دوم همين آيه مقايسه فرماييد. آيه 28 جاثيه (45) نيز مؤيد اين معنى است كه انتخاب كردهايم. [6]- براى توجيه افزوده، به آيه 46 حج (22) توجه فرماييد. [7]- با آيات 124- 126- طه (20) مقايسه فرماييد؛ اين مقايسه نيز ترجمه كوردلى را براى «اعمى» ى اول و ترجمه نابينايى فيزيكى را براى «اعمى» ى دوم توجيه مىكند؛ به اين ترتيب اين آيه تناقضى با آيات 38 مريم (19) و 22 ق (50) ندارد. [8]- به آيه 15 يونس (10) توجه فرماييد. [9]- به آيات 44- 46 حاقه (69) توجه فرماييد.