207- برخوردارى آنان [از دنيا] سودى به حالشان نخواهد داشت. 208- [مردم] هيچ شهرى را هلاك نكرديم، مگر اينكه [براى] يادآورى، هشدار دهندگانى آشكار داشتند [1] [اگر جز اين بود، ستمى نسبت به آنها بود] و ما ستمگر نبوديم [2]. 209- [مردم] هيچ شهرى را هلاك نكرديم، مگر اينكه [براى] يادآورى، هشدار دهندگانى آشكار داشتند [اگر جز اين بود، ستمى نسبت به آنها بود] و ما ستمگر نبوديم. 210- اين قرآن را شياطين فرود نياوردهاند. 211- نه در خور اين كارند و نه توانش را دارند. 212- [زيرا آنها] از استماع [وحى الهى] بركنار هستند. 213- پس، در كنار خدا معبود ديگرى را [به نيايش] مخوان [3]، كه مستوجب عذاب گردى. 214- و [ابتدا] خويشان نزديكت را هشدار بده [4]، 215- و در برابر مؤمنانى كه پيروىات كردهاند، بالهاى مهربانى بگستران، 216- و اگر نافرمانىات كردند، بگو: من با روش شما بيگانهام. 217- و بر [خداى] فرادست مهربان توكل كن، 218- همان كه چون [به نماز و هر تلاشى] برخيزى، تو را مىبيند، 219- و گردش تو را در ميان اهل سجود [مىنگرد]. 220- براستى او شنوا و داناست. 221- آيا شما را آگاه كنم كه شياطين بر چه كسانى فرود مىآيند؟ 222- بر هر دروغ پرداز گناهكارى فرود مىآيند [5]؛ 223- [كه براى تجسس] گوش فرا مىدارند و بيشترشان دروغ پردازند. 224- [پيامبر شما شاعر نيست] [6] شاعران كسانىاند كه بيراهان بدنبالشان روانند [7]. 225- آيا توجه نكردهاى كه آنها در هر طريقى سرگردانند، 226- و سخنانى [به مبالغه] مىگويند كه [معتقد نيستند و] عمل نمىكنند، 227- مگر مؤمنان نيكوكار كه فراوان به ياد خدا هستند و پس از آنكه ستم ديدند، [با اشعار خود] انتقام گرفتند [8]؛ و بزودى ستمگران متوجه خواهند شد كه به كدام بازگشتگاه باز مىگردند [9]. [1]- مفهوم آيه به بيان ديگر در بخش پايانى آيه 15 اسراء (17) آمده است. [2]- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيه 44 يونس (10) آمده است. [3]- به آيه 116 نساء (4) توجه فرماييد. [4]- منافاتى با جهانى بودن دعوت پيامبر (ص) كه در آيه 1 فرقان (25) و آيات ديگر آمده است، ندارد. [5]- به آيه 83 مريم (19) توجه فرماييد. [6]- به آيه 69 يس (36) توجه فرماييد. [7]- آيه 224 همين سوره (شعرا) مربوط به دوران قبل از هجرت است كه اكثريت عظيم مكيان در صف مخالف قرار داشتند و شعراى آنان در هجو پيامبر (ص) اشعارى مىسرودند و عوام را تحريك به مخالفت مىكردند، لذا غالب مفسران عقيده دارند در اينجا شعراى آن دوره مورد نظر است. [8]- منظور شعرايى است كه با اشعار خود، اشعارى را كه مشركين در هجو رسول خدا (ص) و طعن در دين او سرودهاند، رد كرده و پاسخ دادهاند. [9]- به آيات 3- 8 تكاثر (102) توجه فرماييد.