60- آنچه به شما داده شده، برخوردارى و زيور [گذراى] زندگى دنياست، و آنچه نزد خداست، بهتر و پايندهتر است؛ چرا درك نمىكنيد [1]؟ 61- آيا كسى كه به او وعده نيكو [2] دادهايم و به آن خواهد رسيد، همچون كسى است كه از بهره [گذراى] زندگى دنيا برخوردارش كردهايم و روز رستاخيز [براى جزا] [3] احضار خواهد شد؟ 62- [به ياد آر] روزى را كه [خدا] به آنها ندا مىدهد و مىگويد: افرادى كه [در قدرت] شركاى من تصور مىكرديد، كجا هستند [4]؟ 63- معبودان كه فرمان مجازات [5] بر آنها محرز شده است مىگويند: خدايا، اينان كسانى هستند كه ما به راه تباهى كشانديمشان، از آن رو كه خود در راه تباهى بوديم؛ [اينك] در برابر تو [از آنها] بريدهايم؛ آنها [در واقع] ما را بندگى نمىكردند [منافعشان ايجاب مىكرد دنبال ما راه بيفتند] [6]. 64- به شرك ورزان گفته مىشود: معبودان خود را [به كمك] فرا خوانيد؛ آنها را فرا مىخوانند، ولى به آنان پاسخ نمىدهند و عذاب را مشاهده كنند؛ [در آن هنگام آرزو مىكنند] كاش هدايت يافته بودند. 65- و روزى كه [خدا] به آنها ندا مىدهد و مىگويد: در مقابل پيامبران چه برخوردى داشتيد [7]؟ 66- در آن روز خبرها بر آنان پوشيده مىشود [و دستشان از تمامى اسباب كوتاه مى گردد] [8] و قادر به سؤال از يكديگر نيستند. 67- اما كسى كه به توبه و ايمان و عمل شايسته روى برد، چه بسا رستگار شود. 68- پروردگارت هر چه بخواهد مىآفريند و انتخاب مىكند؛ اختيار به دست آنها نيست؛ خدا منزه است و از آنچه [در قدرت با او] شريك مىپندارند والاتر. 69- پروردگارت آنچه را سينههاشان نهان مىدارد و آنچه را آشكار مىكنند، مىداند [9]. 70- و اوست خدا كه معبودى جز او نيست؛ در دنيا و آخرت ستايش خاص اوست، و داورى نيز خاص اوست و به پيشگاه او بازگردانده مىشويد. [1]- معنى و مفهوم اين آيه به بيان ديگرى در آيه 96 نحل (16) آمده است. [2]- به آيه 23 ابراهيم (14) توجه فرماييد. [3]- با آيه 16 روم (30) مقايسه فرماييد. [4]- به آيه 48 فصلت (41) توجه فرماييد. [5]- منظور از «قول» در آيه همان مفاد آيات 84 و 85 ص (38) است؛ آيات 16 اسراء (17) و نيز بخش انتهايى آيه 71 زمر (39) اين معنى را مشخص مىكند؛ اين فرمان مجازات در آيات 18 اعراف (7)، و 43 حجر (15) آمده است. [6]- براى روشنتر شدن به آيات 166 و 167 بقره (2) و 82 مريم (19) و 6 احقاف (46) توجه فرماييد. ضمناً اظهار نظر پيروان را هم در همين مورد و آيات 67 و 68 احزاب (33) ملاحظه فرماييد. [7]- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيه 109 مائده (5) آمده است. [8]- براى درك بهتر مفهوم اين آيه، به آيه 166 بقره (2) وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ توجه فرماييد. [9]- به زيرنويس آيه 74 نمل (27) مراجعه فرماييد.