44- درودشان روزى كه او را ملاقات كنند، سلام است [1]، و براى آنها پاداشى بزرگوارانه آماده كرده است. 45- اى پيامبر، تو را نمونه و بشارت دهنده و هشدار دهنده فرستاديم، 46- و نيز دعوت كننده به سوى خدا، بر طبق روشى كه او معين كرده است و چراغى روشن. 47- و گرويدگان را بشارت ده كه از جانب خدا بخشايشى بزرگ خواهند داشت [2] 48- و از انكار ورزان و دورويان اطاعت مكن و به آزارشان بى توجه باش و بر خدا توكل كن؛ كه خدا به عنوان كارگزار كافى است. 49- اى مؤمنان، هر گاه زنان مؤمن را به نكاح خود درآورديد و قبل از آميزش متاركه كرديد، از جهت شما هيچ گونه عدهاى بر عهده آنها نيست كه حسابش را نگاهداريد؛ [با هديه مناسبى] بهرهمندشان سازيد [3] و به شيوهاى نيكو رهاشان سازيد. 50- اى پيامبر، همسران تو را كه مهرشان را پرداختهاى و زنان اسيرى كه در اختيار تو هستند و خدا از بهره جنگ به تو ارزانى داشته است، بر تو حلال كرديم و نيز دختران عمو، دختران عمه، دختران دايى و دختران خاله كه با تو هجرت كردند [در صورت توافق و تعيين مهر، ازدواجشان با تو رواست] و نيز هر زن مؤمنى كه داوطلبانه [و بدون مهر] خود را به پيامبر ببخشد، به شرط موافقت پيامبر، [ازدواجش رواست. اين ازدواج بدون مهر] ويژه توست نه ساير مؤمنان [4]؛ براى آنها حكم همسرانشان و اسيرانى را كه در اختيار دارند [جداگانه] به علم خود مقرر داشتهايم؛ [برقرارى اين شرايط ويژه] از آن جهت بود كه [در امر ازدواجهاى ضرورى، به خاطر پيشبرد وظايف رسالت] هيچ مشكلى براى تو پيش نيايد؛ و خدا آمرزگارى است مهربان. [1]- به آيات 23 و 24 رعد (13) و 73 زمر (39) و 58 يس (36) توجه فرماييد. [2]- اين فضل كبير در نيمه دوم آيه 22 شورى (42) توضيح داده شده است؛ ضمناً به آيات 17 سجده (32) و 35 ق (50) هم توجه فرماييد. [3]- به شرحى كه در آيه 236 بقره (2) آمده است؛ بديهى است اين بهرهمند ساختن علاوه بر نصف مهريه است كه در آيه 237 بقره (2) آمده است. [4]- ابن عباس و برخى ديگر از مفسران عقيده دارند كه پيامبر در عمل هرگز با هيچ زنى با اين كيفيت ازدواج نكرد (تفسير نمونه).