49- بگو: حق فرا رسيد، و باطل نه [جلوه جديدى را] مىتواند آغاز كند، و نه [جلوه گذشتهاش را] باز گرداند. 50- بگو: اگر من گمراه باشم، فقط به زيان خويش گمراه شدهام؛ و اگر به راه هدايت باشم، نتيجه وحى پروردگار من است؛ كه او شنوا و نزديك است. 51- كاش مىديدى آن گاه كه [انكار ورزان] مضطرب شوند بىآنكه راه گريزى داشته باشند، و از نزديك [به مجازات] گرفته شوند [1] [چگونه حقايق را بروشنى درك مىكنند] [2]. 52- و [در آن حال] گويند: به قرآن ايمان آورديم؛ و چگونه از مكانى دور [نسبت به دنيا] به ايمان دسترسى خواهند داشت [3]؟ 53- با آنكه قبلًا آن را انكار مىكردند و [با گمانها و نسبتهاى نسنجيده] از دور تيرى به تاريكى رها مىكردند [4]. 54- آن گاه ميان آنها و خواستههاشان [5] جدايى افتد، چنان كه قبل از آن هم در مورد همفكرانشان انجام شد؛ زيرا [همه] آنان [نسبت به رستاخيز] در ترديدى آميخته به بدگمانى بودند. 35- سوره فاطر به نام خداى رحمان [و] رحيم 1- ستايش خاص خداى آفريننده آسمانها و زمين است كه فرشتگان را با بالهاى [قدرت متفاوت] [6] دوگانه و سه گانه و چهارگانه، فرستادگانى [براى اجراى فرمان خود] [7]، در آفرينش هر چه بخواهد، مىافزايد، كه خدا بر هر كارى تواناست. 2- هر رحمتى را كه خدا در حق مردم بگشايد، باز دارندهاى نخواهد داشت، و هر نعمتى را كه باز دارد، فرستندهاى پس از او وجود ندارد؛ و اوست فرادست و فرزانه [8]. 3- اى مردم، نعمت خداى را بر خود به ياد آوريد؛ آيا آفرينندهاى جز خدا وجود دارد كه شما را از آسمان و زمين روزى دهد؟ معبودى جز او نيست، پس چگونه [از راه بندگى او] بازگردانده مىشويد؟! [1]- به آيه 3 ص (38) توجه فرماييد. [2]- براى توجيه افزوده، با آيه 84 غافر (40) مقايسه فرماييد. [3]- مفهوم آيه به بيان روشنتر در آيات 84 و 85 غافر (40) و 23 فجر (89) آمده است. [4]- مفهوم دو آيه اخير به بيان روشنتر در نيمه دوم آيه 90 و تمام آيه 91 يونس (10) آمده است، و نيز در آيه 18 نساء (4). [5]- به آيه 12 سجده (32) توجه فرماييد. [6]- علامه طباطبايى در الميزان گفته است: جهازى كه فرشتگان براى حركت از آسمان به زمين و بالعكس به آن مجهزند، «جناح» نامگذارى شده است و اين نامگذارى مستلزم آن نيست كه فرشتگان دو بال نظير مرغان داشته باشند. [7]- براى توجيه افزوده، پارهاى از مأموريتهاى آنان را در آيات 61 انعام (6) و 21 يونس (10) و 31 عنكبوت (29) و 80 زخرف (43) و 18 ق (50) و 10 و 11 انفطار (82) ملاحظه فرماييد. [8]- مفهوم اين آيه به بيان ديگرى در آيات 107 يونس (10) و 17 احزاب (33) آمده است.