45- اگر خدا مردم را به سبب دستاوردشان مؤاخذه مىكرد، در روى زمين احدى باقى نمىگذاشت [1]، ولى آنان را تا مدتى معين مهلت مىدهد [2]؛ و آن گاه كه سرآمدشان فرا رسد، خدا [براى محاسبه و كيفر] به حال بندگانش بيناست. 36- سوره يس به نام خداى رحمان [و] رحيم 1- يا، سين [3]، 2- سوگند به قرآن حكمت آميز، 3- كه تو در زمره پيامبرانى [4]، 4- بر راهى راست. 5- نازل شده [ى خداى] فرادست و مهربان [را در اختيار دارى]، 6- تا گروهى را كه پدرانشان هشدار نيافتهاند [5] و خود غافلند، هشدار دهى [6]. 7- فرمان مجازات [7] در مورد بيشتر آنها تحقق يافته است و ايمان نمىآورند [8]. 8- ما هم بر گردن آنها تا چانه زنجير نهادهايم، به گونهاى كه سرهايشان بالا مانده است [و راه خود را نمىبينند] 9- از پيش و پس [راه را] بر آنها سد كردهايم و بر [ديدگان] آنان پرده افكندهايم كه [راه راست را] نمىبينند [9]. 10- براى آنها يكسان است كه هشدارشان بدهى يا ندهى، ايمان نمىآورند. 11- تنها كسى را [مىتوانى] هشدار دهى كه پيرو قرآن باشد و از [خداى] رحمان در نهان بترسد [10]؛ چنين كسى را به آمرزش و پاداشى بزرگوارانه بشارت ده. 12- مسلماً ماييم كه مردگان را بر مىانگيزيم و تمام اعمال گذشته و آثار وجوديشان را ثبت مىكنيم؛ و هر چيز را در دفتر [11] روشنى به شمار آوردهايم. [1]- به زيرنويس آيه 61 نحل (16) توجه فرماييد. [2]- به آيه 42 ابراهيم (14) توجه فرماييد. [3]- به موجب آمارى كه رشاد خليفه، دانشمند مصرى، تهيه كرده است. اين دو حرف مقطعه در اين سوره مجموعاً 285 بار تكرار شده كه مضربى است از عدد 19 (تعداد حروف آيه بسم اللَّه ...). [4]- اشاره به گفتار منكران است كه در آيه 43 رعد (13) آمده است. [5]- منظور نياكان نزديك آنهاست، و نياكان دورشان پيامبرانى مثل ابراهيم و اسماعيل داشتهاند؛ به آيات 24 و 25 فاطر (35) توجه فرماييد. [6]- به آيه 15 اسراء (17) توجه فرماييد. [7]- منظور از كلمه «قول» در آيه همان موضوع آيات 18 اعراف (7)، 43 حجر (15) و 85 ص (38) است؛ اين معنى، از آيه 16 اسراء (17)، بروشنى ملاحظه مىشود. [8]- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيه 96 يونس (10) آمده است. [9]- به آيه 5 صف (61) فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ توجه فرماييد. [10]- مفهوم اين بخش از آيه به بيان ديگر در آيات 51 انعام (6) و 45 نازعات (79) آمده است. [11]- براى توجيه ترجمه امام، به آيات 29 نبأ (78)، 13 و 14 اسراء (17)، 49 كهف (18) و 28 و 29 جاثيه (45) توجه فرماييد.