77- و نسل او را [در زمين] استمرار داديم. 78- و براى او [نكونامى] در ميان آيندگان باقى گذاشتيم [1]. 79- درود بر نوح در ميان جهانيان. 80- نيكوكاران را اين گونه پاداش مىدهيم. 81- او از بندگان با ايمان ما بود. 82- آن گاه [جز نوح و همراهانش] ديگران را غرق كرديم. 83- ابراهيم از پيروان [راستين] او بود. 84- آن گاه كه دلى پاك و سليم به [پيشگاه] پروردگارش عرضه كرد. 85- هنگامى كه به پدر و قومش گفت: چه چيز را بندگى مىكنيد؟! 86- آيا به باطل معبودهايى را به جاى خدا مىطلبيد؟! 87- پس درباره پروردگار جهانيان چه گمان مىبريد؟ 88- آن گاه نظرى به ستارگان افكند، 89- و گفت: من بيمارم [2] [و در مراسم جشن شركت نمىكنم]. 90- بازگشتكنان از او روى برتافتند. 91- در نهان به سوى بتهاشان رفت، و [با پوزخند] گفت: چيزى نمىخوريد؟ 92- چرا حرفى نمىزنيد؟ 93- آن گاه به طرف آنها رفت در حالى كه ضربهاى با تمام توان زد [3]. 94- [قومش] سراسيمه به سراغش آمدند. 95- گفت: آيا بتهايى را كه خود تراشيدهايد، بندگى مىكنيد؟ 96- در حالى كه خدا شما و آنچه را كه مىسازيد، آفريده است. 97- گفتند: برجى برايش بسازيد، و [از بالاى آن] در آتش انبوه نگونسارش كنيد. 98- در مورد او قصد نيرنگى داشتند، ولى ما آنان را [در موقعيتى] فروتر قرار داديم [و آتش را بر ابراهيم بىاثر كرديم] [4]. 99- ابراهيم گفت: من به سوى [سرزمين ديگرى براى عبادت] پروردگارم رهسپار خواهم شد [5] [و] بزودى هدايتم خواهد كرد. 100- پروردگارا، به من [فرزندى] شايسته ببخش، 101- آن گاه او را به پسرى بردبار بشارت داديم. 102- و چون [فرزندش] به [نوجوانى و] حد تلاش [و همكارى] با پدر رسيد، گفت: فرزندم، [كراراً] در خواب مىبينم كه تو را ذبح مىكنم، نظر تو چيست؟ گفت: پدرم، هر مأموريتى دارى انجام بده، ان شاء اللَّه مرا شكيبا تشخيص خواهى داد. [1]- اجابت دعاى ابراهيم است كه در آيه 84 شعراء (26) آمده است. [2]- علامه طباطبائى از قول يكى از مفسران سلف گفته است: «نگاه كردن او به ستارگان و اعلام بيمارىاش از باب معاريض كلام است؛ به اين معنى كه گوينده چيزى را بگويد كه شنونده از ظاهر آن معنى ديگرى درك كند. چه بسا نظر كردن او به ستارگان، توجه به صنع خداست، ولى تصور مردم پيش بينى وضع سلامتى اوست از ستارگان». [3]- به آيه 58 انبياء (21) توجه فرماييد. [4]- براى توجيه افزوده، به آيه 69 انبياء (21) توجه فرماييد. [5]- به زيرنويس آيه 26 عنكبوت (29) توجه فرماييد.