275- تلاش رباخواران [در زندگى] بسان كسى است كه شيطان بر اثر تماس [1] بى منطقش كرده است؛ زيرا [همچون شيطان، دست به توجيه بىمنطق زدند و] [2] گفتند: خريد و فروش [هم] مثل رباست، در حالى كه خدا خريد و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است [3]. هر كه اندرزى از جانب پروردگارش به او رسيد و [از رباخوارى] باز ايستاد، آنچه گذشته است مال خودش؛ و كارش با خداست؛ اما آنان كه [به اين عمل] بازگردند، جاودانه دوزخىاند. 276- خدا [كارآيى] ربا را نابود و [نتيجه] انفاقها را فزونى مىبخشد [4]، و خدا هر ناسپاس گناهكارى را دوست نمىدارد. 277- مؤمنان نيكوكار كه به نماز مىايستند و زكات مىدهند، پاداششان نزد پروردگارشان [محفوظ] است؛ و ترس و اندوهى نخواهند داشت [5]. 278- اى مؤمنان، از خدا پروا كنيد و اگر [براستى] ايمان داريد، آنچه از [مطالبات] ربا باقيمانده است، رها سازيد. 279- اگر [رها] نكرديد، اعلام جنگ با خدا و پيامبر او كنيد؛ و اگر توبه كنيد، اصل سرمايه متعلق به شماست [نه سود آن]، در اين حال نه ستم مىكنيد و نه مورد ستم قرار گرفتهايد. 280- اگر [وامدار] تنگدست بود، تا [هنگام] فراخدستى [اش او را] مهلت [دهيد]؛ و بخشيدن [آن] براى خودتان بهتر است، اگر [نتايج اين گونه برخورد را] بدانيد. 281- بترسيد از روزى كه به پيشگاه خدا بازگردانده مىشويد؛ آن گاه نتيجه دستاوردهاى هر كس به تمامى داده شود [6]، بىآنكه مورد ظلم قرار گيرند. [1]- به آيه 36 زخرف (43) توجه فرماييد. [2]- توجيه بىمنطق شيطان را كه شبيه به توجيه رباخواران است، در آيه 12 اعراف (7) ملاحظه فرماييد. [3]- ربا اخذ اضافه در مبادله مثلين است، ولى خريد و فروش تبادل دو غير همجنس مىباشد، بدين قرار دو مورد بيع و ربا تفاوت اساسى دارند. [4]- مفهوم اين آيه به بيان روشنتر در آيه 39 روم (30) آمده است. [5]- در اين رابطه به آيات 82 انعام (6)، 28 رعد (13) و 27 و 28 فجر (89) توجه فرماييد؛ ضمناً معنى و مفهوم آيه به بيان ديگر در آيه 123 طه (20) آمده است. [6]- در اين رابطه به دو آيه 40 و 41 نجم (53) توجه فرماييد.