74- ولى بزهكاران در عذاب دوزخ جاودانهاند؛ 75- [در حالى كه عذاب] از آنان كاسته نخواهد شد و در نااميدى فرو رفتهاند؛ 76- ما هيچ ستمى به آنها نكرديم، آنها خودشان [در حق خويش] ستمگر بودند. 77- فرياد بر آرند: اى مالك [1]، [بخواه كه] پروردگارت كار ما را يكسره كند [2]؛ گويد: نه، شما [در همين وضع] ماندگار هستيد. 78- حق را بر شما عرضه كرديم ولى بيشتر شما از آن ناخشنود هستيد؛ 79- آنها عزم [توطئه عليه تو را] جزم كردند؛ ما هم [طرح خنثى سازى آن را] استحكام بخشيديم [3]. 80- مگر مىپندارند كه ما سخنان سرى و نجوايشان را نمىشنويم؟ آرى، فرشتگان ما در كنارشان [همه چيز را] ثبت مىكنند [4]. 81- بگو: اگر خداى رحمان فرزندى داشت، من نخستين پرستنده [او] بودم. 82- [خدايى كه] صاحب اختيار آسمانها و زمين و عرش است، از توصيف [جاهلانه] آنان منزه است. 83- بگذار بيهوده بگويند و به بازى مشغول باشند تا با روز موعودشان [5] مواجه شوند [6]. 84- اوست كه در آسمان [ها] و زمين معبود است؛ و او فرزانه و داناست. 85- منشأ بركات است خدايى كه فرمانروايى آسمانها و زمين و ما بين آنها خاص اوست؛ و آگاهى از [لحظه بر پايى] رستاخيز تنها در اختيار اوست، و به پيشگاه او بازگردانده مىشويد. 86- كسانى را كه به جاى خدا [به نيايش] مىخوانند، قادر به هيچ شفاعت و دستگيرى [از آنها] نيستند، و ليكن افرادى كه آگاهانه بحق گواهى مىدهند [مستقيما مورد حمايت خدا خواهند بود] [7]. 87- اگر از آنان بپرسى كه چه كسى آنها را آفريده است، قطعا مىگويند: خدا؛ پس چگونه [از راه بندگى او] باز گردانده مىشوند؟! 88- و گفتار پيامبر [اين است كه:] پروردگارا، اينان گروهى هستند كه ايمان نمىآورند. 89- پس، از آنها در گذر و بگو: سلام [بر شما] [8]، بزودى [نتيجه لجاج را] خواهند دانست. [1]- نام رئيس فرشتگان نگهبان دوزخ است. [2]- توجيه افزوده اين است كه چون اهل دوزخ به موجب آيه 15 مطففين (83) محجوب از خدا هستند، در خواستشان را از طريق مالك دوزخ مطرح مىكنند. [3]- به آيه 42 طور (52) توجه فرماييد. [4]- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيات 21 يونس (10)، 13 و 14 اسراء (17)، 49 كهف (18)، 29 جاثيه (45) و 18 ق (50) و 10- 12 انفطار (82) آمده است. [5]- به آيه 66 همين سوره (زخرف) توجه فرماييد. [6]- براى روشنتر شدن، به آيات 11 و 12 مزمل (73) توجه فرماييد؛ ضمنا تهديدى كه در اين آيه به كار رفته، در آيات 3 حجر (15)، 54 مؤمنون (23) و 17 طارق (86) نيز آمده است. [7]- براى درك بهتر معنى و مفهوم اين آيه و تبيين آن، به آيات 41 و 42 دخان (44) توجه فرماييد؛ استثناء در هر دو مورد منقطع است. [8]- به آيه 63 فرقان (25) توجه فرماييد.