29- [به ياد آر] آن گاه كه تنى چند از جنيان را متوجه تو كرديم كه قرآن را مىشنيدند؛ چون نزد رسول حضور يافتند، [با يكديگر] گفتند: سكوت! و چون [تلاوت قرآن] به پايان رسيد، در حالى كه هشدار مىدادند، نزد قوم خود بازگشتند. 30- گفتند: اى قوم ما، ما [آيات] كتابى هماهنگ با كتب پيشين را شنيديم كه پس از موسى نازل شده است كه به [سوى] حق و راه راست هدايت مىكند [1]. 31- اى قوم ما، شما هم اين دعوت كننده به سوى خدا [2] را اجابت كنيد و به او ايمان آوريد تا [خدا] برخى از [3] گناهانتان را ببخشد و شما را از عذابى دردناك پناه دهد. 32- و هر كه دعوت كننده به سوى خدا را اجابت نكند، در زمين [خداى را] به تنگ نمىآورد [4] و در برابر خدا كارسازى نخواهد داشت؛ آنان در گمراهى آشكارند. 33- آيا توجه نكردهاند كه خدايى كه آسمانها و زمين را آفريد و در آفرينش آنها فرو مانده نشد، قادر است كه مردگان را هم زنده كند؟! آرى، او بر هر كارى تواناست [5]. 34- روزى كه انكار ورزان بر آتش عرضه مىشوند، [به آنها گفته مىشود:] آيا اين آتش حق [شما] نيست؟ گويند: چرا، سوگند به پروردگارمان؛ [آن گاه خدا] گويد: پس به سزاى انكارتان عذاب را بچشيد. 35- پس تو هم همچون پيامبرانى كه ثابت قدم بودند، پايدار باش [6] و در مورد [درخواست عذاب] آنها شتاب مكن [7]؛ روزى كه عذاب موعودشان را [در جهان بازپسين] ببينند، گويى فقط پاسى از روز را [در خاك] به سر بردهاند [8]، [اين] ابلاغى [عمومى] است؛ آيا جز منحرفان هلاك مىشوند؟! [1]- اين داستان با تفصيل بيشتر در سوره جن (72) آمده است. [2]- منظور از «داعى اللَّه» رسول خدا (ص) است؛ به نيمه اول آيه 108 يوسف (12) توجه فرماييد. [3]- منظور گناهان قبل از ايمان است؛ به آيه 38 انفال (8) توجه فرماييد. [4]- براى توجيه افزوده، به آيه 2 توبه (9) توجه فرماييد. [5]- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيه 81 يس (36) آمده است. [6]- به آيه 48 قلم (68) توجه فرماييد. اين پيامبران صاحب اراده و پايدارى، نوح، ابراهيم، موسى، عيسى و محمد (ص) بودند كه در آيه 7 احزاب (33) به آنان اشاره شده است؛ ولى مفسران در مورد اسامى پيامبران اولو العزم آراء مختلفى دارند و بين 4- 18 نفر را نام بردهاند. [7]- ابتدا به آيات 11 مزمل (73) و 17 طارق (86) توجه فرماييد و بعد به آيات 24 لقمان (31) و 196 و 197 آل عمران (3). [8]- با آيات 55 و 56 روم (30) مقايسه فرماييد؛ ضمناً به زيرنويس آيه 55 روم نيز توجه فرماييد.