23- آيا توجه نكردى به كسانى كه اطلاع محدودى از كتاب [تورات] يافتهاند، چون به كتاب [خدا] فرا خوانده مىشوند تا ميانشان داورى كند، گروهى از آنها در حال اعتراض روى بر مىتابند. 24- اعراضشان از آن جهت است كه گفتند: آتش [دوزخ] جز چند روزى معين به ما نخواهد رسيد و دروغهايى كه مىبافتند، آنان را در دينشان فريفت. 25- آن گاه كه براى روز ترديد ناپذير جمعشان مىكنيم و [نتيجه] دستاوردهاى هر كس به تمامى داده شود [1]، بىآنكه مورد ظلم قرار گيرند، [وضعشان] چگونه خواهد بود؟ 26- بگو: بار خدايا، اى مالك فرمانروايى، هر كه را بخواهى، فرمانروايى بخشى و از هر كه بخواهى، بازستانى، و هر كه را بخواهى، اقتدار بخشى و هر كه را بخواهى، ذليل مىكنى [2]؛ خوبيها همه به دست توست، كه براستى بر هر كار توانايى. 27- [با تغيير تدريجى فصول] شب را در روز مىكشانى و روز را در شب و [موجود] زنده را از [ماده] بىجان پديد مىآورى و [ماده] بىجان را از [موجود] زنده، [كه تبادل دايمى مرگ و حيات به دست توست] و به هر كه بخواهى، بىدريغ روزى مىبخشى. 28- افراد با ايمان نبايد انكارورزان را به جاى مؤمنان به دوستى انتخاب كنند [3]؛ و هر كه چنين كند، هيچ رابطهاى با خدا نخواهد داشت، مگر اينكه [بخواهيد] به گونهاى از [شر آسيب] آنها پرهيز و مدارا كنيد [4]؛ خدا شما را از [نافرمانى] خود بر حذر مىدارد، كه سرانجام در پيشگاه خداست. 29- بگو: اگر آنچه در سينههاى شماست نهان داريد يا آشكار كنيد، خدا بدان واقف است؛ و به هر چه در آسمانها و زمين است آگاهى دارد؛ و بر هر كارى تواناست. [1]- در اين رابطه به دو آيه 41 و 40 نجم (53) توجه فرماييد. [2]- به آيه 139 نساء (4) توجه فرماييد. [3]- مفهوم آيه به بيان كاملتر در آيه 118 آل عمران (همين سوره) آمده است. [4]- با آيه 106 نحل (16) مقايسه فرماييد.