responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قرآن نویسنده : طاهرى قزوينى، على اكبر    جلد : 1  صفحه : 569


11- خويشانشان را به آنها مى‌نمايند؛ [ولى كارى از آنها ساخته نيست و هر] گناهكار [ى‌] دوست دارد كه فرزندان و همسر و برادر خود را در برابر رهايى از عذاب آن روز فدا كند،
12- خويشانشان را به آنها مى‌نمايند؛ [ولى كارى از آنها ساخته نيست و هر] گناهكار [ى‌] دوست دارد كه فرزندان و همسر و برادر خود را در برابر رهايى از عذاب آن روز فدا كند،
13- و نيز وابستگانش را كه او را در پناه خود مى‌گرفتند،
14- و هر كه را در زمين است يكسره، [بدين اميد] كه [اين فدا كردن ديگران‌] او را نجات دهد.
15- هرگز! [دوزخ‌] آتشى است زبانه كشيده،
16- [كه‌] پوست از تن مى‌كند،
17- [و] هر كه را كه [به حق‌] پشت كرد و روى برتافت، فرا مى‌خواند،
18- و [نيز هر كه را كه‌] جمع‌آورى كرد و اندوخت.
19- انسان ناشكيبا [و كم ظرفيت‌] آفريده شده است،
20- آن گاه كه كمترين سختى به او رسد، بى‌تاب است،
21- و چون به رفاه رسد، بخل مى‌ورزد،
22- مگر نمازگزارانى‌
23- كه بر نمازشان مداومت مى‌ورزند،
24- و آنها كه در اموالشان حقى معين‌
25- براى سائل و محروم است،
26- و آنان كه روز جزا را باور دارند [1]
27- و از عذاب پروردگارشان هراسانند،
28- [چرا كه در صورت غفلت‌] از عذاب پروردگارشان ايمن نتوانند بود.
29- و آنان كه اندام خود را [از پيروى شهوات‌] حفظ مى‌كنند،
30- مگر در برابر همسرانشان يا زنان اسيرى كه در اختيارشان قرار گرفته است، كه [در اين صورت‌] مورد ملامت نخواهند بود؛
31- و آنان كه فراتر از اين را بخواهند، تجاوزگرند،
32- و نيز آنان كه امانتها و پيمان خويش را رعايت مى‌كنند [2]،
33- و پاى گواهى‌هاى خود مى‌ايستند [3]،
34- و بر نمازشان مراقبت دارند.
35- آنها در باغهايى از بهشت مورد اكرام هستند.
36- چرا انكار ورزان در گروه‌هاى متفرق از راست و چپ به جانبت شتابانند [4]؟
37- چرا انكار ورزان در گروه‌هاى متفرق از راست و چپ به جانبت شتابانند؟
38- آيا هر يك از آنها طمع دارد كه به بهشت پر نعمت در آورده شود؟
39- هرگز! آنان را از آنچه [5] خود مى‌دانند، خلقشان كرده‌ايم.

[1]- توضيح يوم الدين را در آيات 18 و 19 انفطار (82) ملاحظه فرماييد.
[2]- مفهوم اين آيه به بيان ديگر در بخش ابتدايى آيات 58 نساء (4) و 1 مائده (5) و نيز در بخش انتهايى آيات 34 اسراء (17) و 10 فتح (48) آمده است.
[3]- به آيه 135 نساء (4) توجه فرماييد.
[4]- به عقيده مجمع البيان و الميزان، منظور دورويان هستند كه در عين بى‌اعتقادى به حضور پيامبر مى‌آمدند.
[5]- بيان موصول در آيه 20 مرسلات (77) آمده و تعبير از نطفه به «ما» ى موصوله، براى تحقير ماده اوليه تكوين انسان و تقبيح تكبر و فخرفروشى انسانهاست.

نام کتاب : ترجمه قرآن نویسنده : طاهرى قزوينى، على اكبر    جلد : 1  صفحه : 569
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست