122- مؤمنان نيكوكار را در باغهايى از بهشت وارد مىكنيم كه نهرها در دامن آن جارى است و جاودانه در آن به سر مىبرند؛ خدا بدرستى وعده داده است؛ و راستگوتر از خدا كيست؟ 123- [نتيجه كار] بسته به خواست و آرزوهاى شما [1] و اهل كتاب نيست [2]؛ هر كه مرتكب عمل بدى شود، به آن جزا داده خواهد شد و در برابر خدا براى خود كارساز و ياورى نخواهد يافت. 124- آنان كه در حال داشتن ايمان، نيكوكارى كنند، چه مرد و چه زن، راهى بهشت خواهند شد و مورد كمترين ظلمى قرار نخواهند گرفت. 125- از لحاظ دين [دارى] چه كسى بهتر است از آن كه وجود خود را تسليم خدا كرده است و نيكوكار [3] و پيرو آيين ابراهيم كه حقگرا بود، باشد؛ و خدا ابراهيم را به دوستى خود برگزيد. 126- هر چه در آسمانها و زمين است متعلق به خداست؛ و خدا بر هر چيزى احاطه دارد. 127- از تو درباره زنان نظر مىخواهند، بگو: خدا در مورد آنها براى شما نظر مىدهد، و نيز در مورد مطالبى [در اين زمينه] كه در قرآن بر شما تلاوت مىشود [4]، [بخصوص] در مورد دختران يتيمى كه حقوق و ميراث مقررشان را نمىپردازيد و تمايل به ازدواج آنان داريد [5] و نيز در مورد كودكان تحت فشار، و مقهور، و اينكه با يتيمان [بطور كلى] به عدالت رفتار كنيد؛ [6] و [آگاه باشيد كه] هر اقدام نيكويى به عمل آوريد، خدا از آن آگاه است. [1]- به آيات 35 سبأ (34) و 29 انعام (6) توجه فرماييد. [2]- به آيات 111 بقره (2) و 18 مائده (5) توجه فرماييد. [3]- به آيه 22 لقمان (31) توجه فرماييد. [4]- در آيات 3 به بعد و نيز آيات 128- 130 نساء (همين سوره) و همچنين حدود 20 آيه مختلف در سوره بقره (2). [5]- «ترغبون» اگر با «الى يا فى» متعدى شود، به معناى تمايل است، و اگر با «عن» متعدى شود، به معنى عدم تمايل است؛ در اين آيه هيچ يك از اين حروف وجود ندارد، ولى اين آيه متعرض همان مسئلهاى است كه در آيه 3 نساء (همين سوره) مطرح شده و هشدار مىدهد كه تمايل شما به ازدواج با دختر يتيم، مجوزى براى تصاحب اموالش نيست؛ لذا در اينجا بايد گفت: «الى» در تقدير است؛ به زيرنويس اول آيه 3 سوره نساء (همين سوره) هم توجه فرماييد. [6]- به آيات 220 بقره (2) و 9 ضحى (93) توجه فرماييد.