نام کتاب : زندگی امام موسی کاظم نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 138
شيوه مبارزه امام (ع)
در دوران امامت پيشواى هفتم (ع) بجز بيت امامت، از
سوى دستگاه خلافت عباسى نيز گاهى با بعضى جناحهاى فكرى مثل ملحدان و زنديقيان
مبارزه مىشد. اين مبارزه در دوران خلافت مهدى و هادى عباسى ابعاد گستردهترى يافت
و گروه زيادى به اتهام الحاد و زندقه گرايى به قتل رسيده يا به زندان افكنده شدند.
[1]
ليكن مبارزه موسىبن جعفر با منحرفان، هم در روش با
مبارزه خلفا تفاوت داشت و هم در انگيزه و هدف. هدف اساسى خلفا از مبارزه با ملحدان
صرفاً سياسى بود و در راستاى سياستهاى حكومتى آنان قرار داشت؛ از اين رو، بسيارى
از افراد كه از سوى حكمرانان به كفر و زندقه متّهم مىشدند در واقع زنديق نبودند؛
ولى از آنجا كه وجودشان خطرى براى دستگاه خلافت به شمار مىآمد متهم به الحاد شده
به قتل مىرسيدند و يا زندانى مىگشتند. خلفا اتهام زنديق بودن را وسيلهاى براى
اعمال فشار بر مخالفان حكومت خود بويژه علويان، قرار داده بودند؛ از اينرو، هر كس
از دستورات آنان سرپيچى مىكرد و عدالت و اسلامى بودن حكومت ايشان را زير سؤال
مىبرد، از سوى آنان متهم به الحاد مىشد. به عنوان نمونه:
شريكبن عبداللَّه قاضى از جمله كسانى بود كه معتقد
بود نمىشود در نماز به مهدى اقتدا كرد. مهدى او را احضار كرد و مورد عتاب قرار
داد و گفت: اى زنازاده ... شريك پاسخ داد: مادرم اهل روزه و نماز بود. خليفه ناچار
تهمت زندقه به او زد و گفت: اى زنديق، تو را خواهم كشت! شريك خنديد و با خونسردى
گفت: زنديقيان نشانههايى دارند كه بدان شناخته مىشوند، مثل نوشيدن شراب و به
كارگيرى زنان رقاصه و خواننده. مهدى كه پاسخى نداشت ناگزير او را رها كرد. [2]
روشى را كه خلفا براى مبارزه با ملحدان برگزيده
بودند، زور و سرنيزه بود.
علت انتخاب اين روش اين بود كه اوّلًا آنها اهل منطق
و استدلال نبودند و كمترين
[1] - براى آگاهى بيشتر رجوع كنيد به
البداية و النهاية، ج 10، ص 153 و تاريخ الخلفاء، ص 273