نام کتاب : تاریخ نیروی دریایی اسلام در مصر و شام نویسنده : عبادی، احمد مختار جلد : 1 صفحه : 122
(بيزانس) وفرنگ، عبور مىكردند.
2- نيلىها: اين نوع كشتيهاياعبارت بود از كشتيهاى بارى
و حمل غلّه و هيزم كه در رود نيل، از شمالىترين تا جنوبىترين نقطه اين سرزمين، به
نقل وانتقال مشغول بودند [1] و يا كشتيهايى كه ويژه جشنهاى خوشبو كردن استوانه سنجش
و گشودن كانال و تفريح خلفاى فاطمى بود مانند كشتيهاى سوارى بسيار ظريف كه به آنها
(سماويات) نيز گفته مىشد و شناورهاى سوارى ديگرى كه ويژه شخصيتها بوده است. [2]
مىتوانيم نوع سوّمى را نيز به اين دو نوع كشتى اضافه
كنيم كه ويژه كشتيرانى در درياى سرخ و اقيانوس هند، جهت حمل ونقل بازرگانى انگور و
يا انتقال حاجيان بين عيذاب وجدّه بود.
درعصر فاطميان چه كشتيهاى جنگى و چه غير جنگى در مركز
صنعتى جزيره ساخته مىشد، امّا مأمون بطائحى وزير، اين عمل را نپسنديد، و ساختن شناورهاى
بازرگانى نيلى وحمل ونقل غلّات وهيزم را در كارگاه صنعتى مصر منحصر كرد، اين در حالى
بود كه مركز صنعتى جزيره، مقس، اسكندريه و دمياط، به ساختن كشتيهاى جنگى و كشتيهاى
غول پيكر حمل كالا وكشتيهاى حمل نيرو ادامه مىدادند. [3]
ناصر خسرو، جهانگرد ايرانى كه درعصر فاطميان از مصر ديدن
كرده بود مىگويد:
«براى حمل و نقل كالا به شهر مصر، در شهر صالحيه كشتيهاى
بازرگانى ساخته مىشد كه تا در دكّانهاى بقّالى مىآمد.» [4]
كشتيهاى متعلّق به ناوگان جنگى فاطمى انواع متعدّدى بودند
كه مهمترين آنها عبارت است از:
الف- شينىها: كشتيهاى جنگى بودندكه مهمترين بخش ناوگان
فاطميان را