د- طريدهها: اين كشتىها ويژه حمل اسبان سوارى بود به
گونهاى كه يك فروند ازآنها گنجايش حمل و نقل چهل رأس اسب را داشت، [2] درِ ورودى اين
كشتيها بطور معمول از پشت بوده تا اسبها به آسانى بتوانند بربالاى آن قرار گيرند و
يا در خشكى فرود آيند.
همچنين اين نوع كشتى در حمل ونقل و جابجايى نيروهاى رزمى
و اسلحه و كالا به كار گرفته مىشد. [3]
ه- شلندىها يا صندلها: اين كشتيها، بسيار بزرگ و غول
پيكر و داراى گنجايش زياد بودند و در نقل و انتقال آذوقه و كالا به كارگرفته مىشدند،
اين گونه كشتيها نزد بيزانسىها مشهور بود.
ويژگى اين شناور به اين بود كه قسمت بالاى آن مسطّح وهموار
بود كه نيروهاى عمليّاتى و رزمى قادر بودند ازهمان قسمت بالا با دشمن بجنگند، در حاليكه
در قسمت پايين پارو زنها پارو مىزدند. [4] اين نوع كشتيها با اين سطح به كشتيهاى ويژه
حمل اسلحه ناوگان شباهت داشت و به نظرم اين كشتيها را در اندلس، سپرهاى جنگى و يا تهاجمى
مىناميدند. [5]
نام كشتيهاى غول پيكر بارى وحمل ونقل آذوقه در مصر فاطميان،
با كشتيهاى جنگى و كشتيهاى مسطّح حمل اسحله ناوگان، مقارن است و به گفته مقريزى، اين
كشتيها
[1] - ديوان احمد بن حمديس، ص 239 و سعاد ماهر، البحرية
فى مصر الاسلاميه، قاهره 1967، ص 233.
[2] - ابن مماتى، ص 339 و عماد اصفهانى، الفتح القسى،
ص 340.
[3] - ابن واصل، مفرج الكروب نسخه خطّى، نسخه مصوّرى كه
به شماره 64 در كتابخانه دانشگاه اسكندريه نگهدارى مىشود، ص 424 أ.