و مسطّحات: اين كشتىهاى بزرگ، داراى سطحى هموار بودند
كه براى حمل ونقل اسلحه براى ناوگان مورد استفاده قرار مىگرفتند ودر اندلس اين قبيل
كشتيها را بارى مىناميدند. [2]
ز بطسهها: اين كشتىها داراى حجمى زياد بودند كه از چندين
طبقه تشكيل مىشد و به تعداد زيادى قريب چهل بادبان مجهّزبود [3] و براى حمل ونقل آذوقه
وموادّ غذايى مورد استفاده قرار مىگرفت، [4] همچنانكه در زمينه نقل و انتقال عدّه
زيادى جنگجو، [5] نزديك به هفتصد نفر، مورد بهرهبردارى قرار مىگرفت. [6]
ج- غيطانى وعجزى: شناورهايى به نامهاى غيطانى و عجزى كه
داراى حجمى بزرگ بوده و در مركز صنعتى مصر ساخته شده بودند اين دونوع كشتى مىتوانستند
عدّه زيادى مسافر و مقدار زيادى بار را حمل كنند. [7]
ما، به نام شناورهاى ديگرى كه در دوران اغلبىها درمغرب،
معروف بوده است، دست يافتهايم و فاطمىها نيز به جهت تأسيس حكومت خود در مغرب و منتقل
شدن ادوات دريايى اغلبىها به آنان، به اين قبيل نامها آشنايى داشتهاند، از جمله اين
شناورها مىتوان نواشى [8] و فتاش را نام برد. [9]
همچنين نام شناورهايى را كه در عصر ايّوبيان در مصر مشهور
بودهاست در اختيار داريم و به احتمال زياد با آداب و رسوم فاطميان ساخته مىشد، مانند
«اعزارى» [10] كه شناورى است كوچك براى حمل آذوقه و «مركوش» [11] كه كشتى كوچكى است
براى حمل ونقل آب آشاميدنى و داراى ظرفيّتى حدود 7200 كيلو