نام کتاب : تاریخ نیروی دریایی اسلام در مصر و شام نویسنده : عبادی، احمد مختار جلد : 1 صفحه : 128
مىباشد. به گفته ناصر خسرو در زمان مستنصرباللّه در شهر
عكّا كشتيهايى به نام جودى ساخته مىشد. [1]
امّا كشتيهاى بازرگانى كه از جمله آنها شوانى بودند، اين
نوع كشتىها از آنجايى كه داراى سيلوها و مخزنهاى نگهدارى غلّه و تانكرهاى نگهدارى
آب آشاميدنى بود [2] براى حمل غلّه مورد استفاده قرار مىگرفت و شناورهاى مسافرتى ويژه
نقل و انتقال مسافران از شهرى به شهر ديگر نيز از جمله اين كشتيها بودهاند. [3]
امّا مهمترين نوع كشتيهاى نيلى، عشاريات (كه مفرد آن عشارى
است) بود كه در دوران مماليك به حراقات معروف بودند، اين شناورها براى حمل و نقل غلّههاى
دولتى و چوب وهيزم و يا براى تفرّج زمامداران و سران كشور و يا براى سوار شدن خلفا
در روزهاى خوشبو كردن ستون اندازهگيرى و گشودن كانال [4] مورد استفاده قرار مىگرفت،
تعداد كشتيهاى خلفا از اين نوع (عشاريات) به پنجاه فروند مىرسيد.
اين كشتيها (عشاريات) دو نوع بودند: يك نوع آن شناورهايى
كوچك و ظريف بود و از آنجايى كه روى آنها باز بود به آنها سماويات نيز گفته مىشد [5]
و ويژه شخصيتها بود و تعدادشان به شش فروند مىرسيد به اين ترتيب: طلايى، نقرهاى،
سرخ، زرد، لاجوردى و صقلى، اين شناورها با پوششى و چسبدار رنگى، پوشيده شده بود و بر
دماغه و گردنهاى آنها ماهكها و گردن بندهايى از مهره آويزان بود. [6]
مادر خليفه مستنصر، داراى شناورى از اين نوع بود به نام
«فضى يزدان» جلوى آن با نقرهاى مزيّن و آراسته شده بود كه بهاى آن به 130 هزار درهم
بالغ مىگشت. [7] و خليفه براى گردش و تفريح دريا 36 عدد از اين نوع كشتى را به خود
اختصاص داده بود.