نام کتاب : آشنایی با تاریخ اسلام و ایران نویسنده : برهانیان، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 107
ايرانيان با گچ بريهاى زيبا و طرحهاى برجسته، شاهكارهاى
بديعى را در عرصه معمارى اسلامى خلق نمودند كه نمونه بارز آن مسجد جامع اصفهان مىباشد.
[1]
خطاطى
«خطاطى بايد دنباله فن قرآن نويسى صدر اسلام باشد. در
دست خوشنويسان، حروف عربى به صورت مجموعهاى انعطافپذير از منحنىهاى درهم پيچيده
و اشكال هندسى درآمد و بسيارى از برگزيدگان آنان ايرانى بودند» [2]
ايرانيان در ابداع چند خط و اصلاح خطهاى متداول بسيار
كوشيدند. به اشاره ابن النديم و ابن خلدون، شخصيتى كه در اين راه تلاشهاى ارزندهاى
از خود نشان دادند، فرزندان ابو على محمّد مقله (272- 328 ه.) و برادرش ابو عبداللَّه
حسن بن على (278- 328 ه.) و شاگردان و نوادگان آنان بودند.
ابنمقله مبدع رسم الخط بديع است و پيشواى خطاطان به شمار
مىرود. به دست او و برادرش خط كوفى به شكل معروف زمان ما درآمده است. [3] اين مرد
بزرگ ايرانى مبدع و مبتكر زيباترين خط و بنيان گذار خوشنويسى در تمدّن اسلامى است.
پدران او از اهل فارس و شيراز بودهاند و او از دانشمندان عصر و در علوم فقه و تفسير
و قرائت، ادبيات و شعر، ترسّل و انشاء خط سرآمد بود. يك بار به زندان افتاد، اما بعدها
به وزارت رسيد. شاگردان و پيروان سبك ابن مقله خطوط به جاى مانده از او را تكميل كردهاند.
[4]
از عصر مأمون عباسى خطوط عربى ترقّى كرد و «قلم رياسى»
[5] متداول گرديد تا ابن مقله كه خط نسخ را موزون و زيبا ساخت و آن را لايق ساخت تا
قرآن به آن نوشته شود. خطوط