نام کتاب : آشنایی با تاریخ اسلام و ایران نویسنده : برهانیان، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 108
اصلى عرب در خط كوفى و نسخ بوده است و از آن دو خط، قلمهاى
گوناگون به وجود آمد.
در قرن هفتم و هشتم به تدريج خط كوفى رو به زوال نهاد
و خطوطى كه در آن زمانها يعنى بعد از قرن هفتم معمول بوده است به اين قرار است: نسخ،
ثلث، تعليق، ريحانى، محقّق و رقاع. از اين شش خط بعدها خطوط ديگر اختراع شد كه بايد
اختراع آن را به ايرانيان منسوب بدانيم. آن خطوط عبارتند از قلم مقرمط، باريك، نستعليق
[1] و شكسته. [2]
تذهيب
بى گمان از هنرهايى با ورود اسلام به ايران گسترش يافت،
هنر تذهيب است. تذهيب اطراف خوشنويسى، چون هالهاى كلمات مقدس را احاطه مىكند و تجسّم
انرژى معنوى ناشى از قرائت متن كتاب مقدس را ممكن مىسازد. تذهيب قرآنى سيلان روح به
پروردگار را متبلور مىكند و خود به تجديد و احياى روح كه از حضور مقدّس كلمه «اللَّه»
ناشى مىشود، مدد مىرساند [3].
تذهيب كاران، همراه خطاطان و خوشنويسان، بر ساير هنرمندان
مقدّم بودند و مقام برترى داشتند. احترام و تعظيمى كه مردم نسبت به هنرمندان تذهيب
كار قائل مىشدند، بيشتر هنرمندان را وا مىداشت تا در كار خود تلاش نمايند و دقيق
و قوى به اين امر بپردازند [4].
بهترين و نفيسترين كتابهاى خطى (تذهيب شده) قرآنى است
كه در سال 713 ه. به دست عبداللَّه بن محمّد بن محمود همدانى نوشته شده است. اين قرآن
در رسوم و اشكال و رنگآميزى از معجزات فنى به شمار مىآيد. و اين قرآن در دارالكتب
المصرية نگهدارى مىشود. اين اثر نمودار استعداد فراوان ايرانيان در هنر است و جالب
آن است كه ايرانيان در كشيدن رسمها تخصص كافى نداشتهاند، امّا با وجود اين در كشيدن
اشكال هندسى منتهاى استادى و دقّت را به خرج دادهاند [5]. اين هنر در دوره تيمورى
و صفوى به اوج خود رسيد. [6]
[1] . مخترع خط نستعليق ميرعلى تبريزى است كه بعدها در
عصر صفويه ميرعماد اين خط را به تكامل رساند