نام کتاب : آشنایی با تاریخ اسلام و ایران نویسنده : برهانیان، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 126
رويكرد به حجاب اسلامى ايرانى به استثناى تبديل آن به
نماد مخالفت با دولتها دلايل ديگرى هم دارد. از جمله:
- پوشش اسلامى به عنوان اظهار وجود فردى يا مذهبى به كار
مىرود؛
- توجه به حجاب، پاسخى به جنبش افسار گسيخته فمينيسم است؛
- مهمتر از همه، دليل گرايش و تشرف به دين مبين اسلام
است. [1]
پيوند دين و سياست
هم اينك جريانهاى اسلامى در ميان مهمترين گروههاى سياسى
جهان قرار دارد. اين جريانهاى مذهبى بر اين اعتقادند كه سياست و مذهب ارتباط تنگاتنگ
دارند. اين باور متأثر از انقلاب اسلامى و نظريه جهان گرايى (تلفيق دين و سياست در
عرصه جهان) آن است. به بيان ديگر، از همان روزهاى نخستين پس از پيروزى انقلاب اسلامى،
امام خمينى (ره) نظريه جهان گرايى انقلاب اسلامى را به عنوان عالىترين و وسيعترين
مظهر پيوند دين و دولت مطرح ساخت. ايشان بر اساس آموزههاى دينى بر اين باور بود كه
اراده مستضعفان سرانجام رهبرى جهان را از آن خود خواهد كرد و حتى نويد مىداد كه وعده
خداوند به زودى تحقق خواهد يافت و محرومان جايگزين ثروتمندان خواهند شد. البته پى بردن
به همراهى اسلام گرايى (دين) و جهان گرايى (سياست) در انديشه انقلاب اسلامى دشوار نيست؛
زيرا تأسيس امت پان اسلامى كه مىتواند مسلمان را صرف نظر از مليتهاى مختلف و نيز
موانع قومى و سياسى موجود به هم پيوند دهد، از ارزشها و شعارهاى انقلاب اسلامى است.
به علاوه، تأكيد شديد انقلاب اسلامى به لزوم پيروى از كتاب مقدس (قرآن) و احكام اسلامى
شكى باقى نمىگذارد كه اين انقلاب در پى تحكيم جهانى اصول بنيادين اسلام در جهان است.
اين پديده همان چيزى است كه برخى از انديشمندان مغرب زمين و از جمله هنيز در سال
1372/ 1993 آن را تجديد حيات جهانى مذهب (اسلام) خواند. [2]
به همين دليل دولت آمريكا بر آن شد كه اسلام گرايى را
از عوامل نابودى جهان بخواند و