نام کتاب : آشنایی با تاریخ اسلام و ایران نویسنده : برهانیان، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 132
نخست از يك برنامه كوتاه مدت كه چگونگى برخورد انقلاب
اسلامى با جهانى سازى غربى را در وضعيت كنونى جهان مشخص مىسازد، پيروى مىكند. در
اين جهت مىكوشد تلاشهايى كه براى تحقق نظام جهانى آينده از سوى حاميان و پيروان هر
يك از نظامهاى تك قطبى سلسله مراتبى، چند قطبى و حكومت جهانى واحد زير نظر سازمان ملل
متحد، در جريان است تضعيف و آرمان ايجاد نظام مطلوب خويش را تقويت نمايد.
دوم، انقلاب اسلامى در مواجهه با جهانى شدن غربى از يك
برنامه دراز مدت كه تصويرى از نظام مطلوب و آرمانى اسلامى را نشان مىدهد، الگوى رفتارى
خود قرار داده است. [1]
نظام جهانى مطلوب از ديدگاه انقلاب اسلامى نظامى است بر
پايه موارد زير:
1. اين نظام كه از آن مىتوان به نظام امامت و امت ياد
كرد، به زعامت امام معصوم تشكيل مىشود و امام با بهرهگيرى از علم لدنى، معصوميت و
امدادهاى الهى، نظام عادلانهاى را پايهريزى مىكند، و تمام ملتها، دولتها و سرزمينها
را تحت عنوان امت واحد به سوى كمال انسانى و اسلامى سوق مىدهد. نتيجه اينكه رهبرى
و امامت در نظام جهانى اسلام، از سه ويژگى برخوردار است: اولا، رهبرى مركز و قطب ايدئولوژيك،
عقيدتى، معنوى و سياسى به شمار مىرود. ثانياً، امام، منتخب مستقيم و غير مستقيم خداست.
ثالثاً، تحقق امامت و به دست گرفتن حكومت، به پذيرش مردم مرتبط است. [2]
2. جامعه جهانى اسلامى، جامعهاى همگون و متكامل، شكوفا
كننده استعدادها و ارزشهاى انسانى و واجد استقلال كامل است و نيازهاى بنيادين و اساسى
فطرى و روحى انسانى در آن برآورده مىگردد. در اين نظام از تعلقات ملّى و ناسيوناليستى،
رهبرىهاى چندگانه و مزوّرانه، قانونهاى خطاپذير بشرى، حاكميت شيطان و انسان كه ريشه
منازعات، مخاصمات، مشاجرات و مجادلات جهان است، خبرى نيست. [3]
3- انسانها در جامعه جهانى مطلوب اسلامى، اعمال حاكميت
و قانون خدا بر روى زمينى
[1] . حسين كرهرودى، "انتفاضه فلسطين مولود اصول
گرايى اسلامى معاصر،" فصل نامه علوم سياسى، شماره 14 (تابستان 1380) ص
210-199