نام کتاب : آشنایی با تاریخ اسلام و ایران نویسنده : برهانیان، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 60
مسلمانان با گذر از سند تا كشمير نفوذ كردند [1]. قدرت
مسلمانان تا عصر مأمون در اين منطقه حفظ شد تا آنكه با شكلگيرى حكومتهاى مقتدر محلى
در شرق ايران، نفوذ مستقيم خلافت در ناحيه سند رو به سستى گرائيد و سلسلههاى محلى
ايران بر اين امر پيشى گرفتند.
با نفوذ اسلام در اين منطقه، دين جديد از سوى بسيارى از
هنديان با استقبال روبهرو شد.
تساهل و تسامحى كه در آيين هندويى نسبت به ساير اقوام
و مذاهب وجود داشت، نقش بسيار مهمى در گرايش توده مردم به دين اسلام داشت. انديشه هنديها
از اسلام در اين دوره بسيار مثبت و خوشايند است و شيوه مدارا جويانه مسلمانان نسبت
به هنديها سبب جذب قلوب آنها مىشود.
مطلب بسيارى مهمى كه بايد به آن اشاره نمود، نقش مؤثر
بازرگانان و مهاجران در اشاعه و گسترش اسلام بين هنديان است. به طور كل بيشترين اثرپذيرى
و مبادلات فرهنگى ميان ايرانيان و هنديها به خصوص در دوران اسلامى از طريق اين دو گروه
انجام مىشده است. [2]
گرايش اوليه اهالى سند به دين مبين اسلام، رهين كوششهاى
خستگىناپذير تجار و بازرگانان مسلمان است [3] و استقرار دين اسلام در دل بسيارى از
هندوان حاصل فعاليتهاى متداوم مهاجران است، كه با اعتقادى راسخ به تبليغ و نشر اسلام
در ميان طبقات مختلف جامعه مىپرداختند. [4]
حكومتهاى اسلامى ايرانى در هند
در سده اول هجرى مسلمانان بارها تا رود سند پيش رفتند
و حتى سند و مولتان را نيز تصرف نمودند، [5] ولى دامنه فتوحات آنها توسعه نيافت و در
غرب هند متوقف شد.
يعقوب ليث صفارى (247- 265 ق.) نيز به عنوان نخستين امير
مسلمان ايرانى تا حدودى
[3] . مينو سليمى، پيشين، ص 151؛ محمد تقى جمشيدى بروجردى،
علل ريشهاى درگيرى مسلمانان و هندوها، ص 24
[4] . پس از قرن چهارم هجرى در نتيجه عدم ثبات سياسى ايران
بسيارى از علماى دينى و مذهبى مجبور به مهاجرت از اين ديار شدند. سرزمين هند با پراكندگى
فرهنگى خود منطقه ايدهآلى براى اين گروه بود و آنها را به سوى خود جذب نمود. اين گروهها
در قالب هيأتهاى مذهبى ناقل فرهنگ اسلامى بودند و عملكرد آنها بسيار كارآمد بود و تحول
مذهبى اين مناطق را در پى داشت. كوچ و مهاجرت تعداد عظيمى از ايرانيان به شبه قاره
از قرن هفتم و هشتم هجرى نيز نقش بى بديلى در انتشار اسلام در سرزمين هند داشت