نام کتاب : آشنایی با تاریخ اسلام و ایران نویسنده : برهانیان، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 62
لشكركشيهاى وى زمينه براى ظهور حكومتهاى مسلمان و گرايش
گروه قابل توجهى از مردم هند به دين مبين اسلام فراهم گرديد. [1] محمود در لشكركشيهاى
خود علاوه بر جمع ثروت و برده بىشمار موفق شد بزرگترين پايگاه بت پرستى را در سومنات
ويران و ميليونها هندو را به اسلام فرا خواند. [2] وى پس ازفتح هر منطقهاى تمام بتكدهها
را به مسجد تبديل مىنمود.
گرديزى در اين زمينه مىنويسد:
و بسيار كافران به اسلام آمدند ... هر جاى كه گشاده بود
از ديار كفر، مسجدهاى جامع ساختند، و استادان را فرمود تا بهر جاى بفرستادند، تا مر
هندان را شرايط اسلام بياموختند. [3]
غزنويان هر چند در هيئت جنگجويانى شمشيرزن و به نام غازى
اسلام براى نابودى كفار و آثار كفر وارد هند شدند و باعث خدشهدار شدن چهره اسلام در
اذهان عمومى مردم هند گشتند، اما به مرور با تعديل شيوه، هنديها از آزادى مذهبى برخوردار
شده و با سياست مداراطلبى زمينه تفاهم ضمنى ميان مسلمانان و هنديها ايجاد شد. با گسترش
همه جانبه اسلام در سرزمين هند، توده مردم با آداب و رسوم و تعاليم اسلامى آشنا گشتند.
همچنين شهرهايى مانند لاهور و مولتان به چنان حدى از پيشرفت فرهنگى دست يافتند كه قبة
الاسلام شهرت يافتند. [4]
اگر اسلام دوره اموى در چهار ديوار سند و مولتان محدود
ماند، اسلام عصر غزنوى با پشتوانه فرهنگ و تمدن چهارصد ساله به همه جاى هند نفوذ كرد
و اشعه تابناك آن بدون توسل به قدرت نظامى، آسياى شرقى و جنوب شرقى را نيز فرا گرفت.
[5]
پس از عصر غزنوى نيز توسعه و نفوذ اسلام در عهد پادشاهان
غورى (543- 612 ق.) تداوم يافت. از پادشاهان مشهور سلسله غور، سلطان قطب الدين است
كه در هندوستان آثار و بناهاى گرانبهايى از خود به يادگار گذاشته است. [6] با زوال
قدرت سلاطين غور در قرن هفتم حكام ولايات دعوى استقلال كردند و حكومتهاى متعددى كه
ديگر همگى مسلمان شده بودند، در اين سرزمين شكل گرفتند.