نام کتاب : آشنایی با تاریخ اسلام و ایران نویسنده : برهانیان، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 74
درآمد و سازمان دولتى به دو ديوان بزرگ تقسيم شد. «ديوان
اصول» كه چيزى شبيه وزارت داخله و «ديوان لازمه» كه همان وزارت ماليه بود. وزير شخصاً
اداره اين ديوان را بر عهده داشت و ديوانهاى ولايات در حكم ادارات كشورى بودند. [1]
وى در ادامه توضيح مىدهد كه ديوانهاى خلافتى پر از ايرانيان
بودند كه از آن جمله خاندان برمكيان، ذوالرياستين، مادرائيان و فاربائياناند. از آنجا
كه خصوصيّت عمده ديوانها جنبه مالى بود و ايرانيان ماهرترين مردم در اين امور بودند
[2]، نقش عنصر ايرانى در ديوانها و اداره آنها بسيار حياتى بود.
انتقال علوم به تمدن اسلامى
بايستى اذعان كرد كه بسيارى از علومى كه در پرتو تمدن
اسلامى رشد و نمو يافتند، زمينهها و بسترهاى آنها نزد غير مسلمانان به خصوص يونانيان،
ايرانيان و هنديان فراهم بود. اين علوم در عصر نهضت ترجمه به جهان اسلام راه يافت،
و محافل علمى مسلمانان را سيراب نمود.
فرهنگ غنى ايرانيان و تجربيات فراوان آنان در علومى چون
نجوم، شيمى، فلسفه، طب و معارف ديگر همچون منبعى بود كه در سدههاى متعدد اذهان متفكران
اسلامى را بهرهور مىساخت. [3] ايرانيان با سابقه تمدن قديم خويش و در سايه تعاليم
عاليه دين مبين اسلام راه ترقى و تعالى را در بسيارى از علوم پيمودند و پيش آهنگان
فرهنگ و تمدن اسلامى گرديدند. آنان علوم و فرهنگ تمدن كهن ايرانى را به تمدن اسلامى
تزريق نمودند و با ايجاد حلقههاى ارتباط باعث جلوه نمايى و درخشش تمدن اسلامى گرديدند.
بىگمان، بيشترين تلاش و همت ايرانيان در انتقال علوم
به تمدن اسلامى در عصر نهضت ترجمه صورت پذيرفت. [4] موضوع ترجمه متون ساير ملل به زبان
عربى هر چند از عصر
[1] . ديوانهاى مختلفى در حكومت اسلامى وجود داشت: از
جمله ديوان جيش (ويژه حقوق سپاهيان)، ديوان نفقات (حقوق خدمهها و كاركنان)، ديوان
بيت المال (كنترل ورود و خروج اموال بيت المال)، ديوان بريد (متصدى نامههاى رسيده
و گزارشات) و ديوانهاى مختلف ديگر
[2] . آدم متز، تمدن اسلامى در قرن چهارم هجرى، ج 1، ص
102