نام کتاب : آشنایی با تاریخ اسلام و ایران نویسنده : برهانیان، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 77
بودند كه دانشگاه جندى شاپور بارزترين نمونه است. اين
دانشگاه در عصر ساسانى يكى از مهمترين مراكز فرهنگى و آموزشى و از هستههاى فعال علمى
دنيا محسوب مىشد. فعاليت اين مركز علمى در دوره اسلامى نيز تداوم يافت. [1]
در جنديشاپور ساختمانهاى بزرگى براى بيمارستان، مدرسه
پزشكى، كتابخانه و نيز رصدخانه و مدارسى براى آموزش رياضيات و نجوم ساخته شد. تدريس
علوم مختلف به زبانهاى گوناگون در اين دانشگاه تداوم داشت تا اينكه با رونق و توسعه
بيت الحكمه چراغهاى فروزان دانشگاه جنديشاپور رو به كم سويى نهاد و به تدريج بيت الحكمه
مقام و رتبه علمى و آموزشى اين دانشگاه را از آن خود نمود و پاى بر جاى اين مركز علمى
كهن نهاد.
بيتالحكمه در عصر مأمون به همّت ايرانيان دانشدوست تأسيس
و به تدريج رونقى عظيم يافت.
همان گونه كه پيشتر بيان شد در عصر سلجوقيان و در زمان
خواجه نظام الملك طوسى، وزير قدرتمند آلب ارسلان و ملكشاه سلجوقى، تحولى نوين در سنت
مدرسه سازى رخ داد.
خواجه نظام الملك در سده پنجم هجرى دانشگاههايى در شهرهاى
اصفهان، نيشابور، بلخ، حيره، بغداد و ... تأسيس كرد كه به مدارس نظاميه معروف شدند.
نظاميههاى نيشابور و بغداد سرآمد بقيه بودند. بيشتر مدرّسان اين مدارس يا ايرانى بودند
و يا در مكتب ايرانيان تعليم ديده بودند. در مدرسه نظاميه بغداد شخصيتهاى بزرگى همچون
ابو اسحاق شيرازى، امام محمد غزالى و دانشمندان به نام ديگر به تدريس اشتغال داشتند.
جالب است بدانيد كه در سدههاى بعد اروپائيان بر مبناى اين نظاميهها و با الگوگيرى
از آنها به تأسيس دانشگاهها و دانشكدههاى علمى و آموزشى دست زدند.
كتابخانهها
كتابخانههايى كه از سده دوم تا هفتم هجرى در سراسر بلاد
اسلامى به دست توانمند ايرانيان ايجاد شده بسيارند و نمىتوان همه آنها را در اين جا
ذكر كرد.
از كتابخانه مشهور مىتوان به كتابخانههاى بيت الحكمه
در بغداد، ابوالوفاى همدانى در