تفسير علمى است كه درباره چگونگى نطق به الفاظ قرآن و
مداولات و احكام فردى و تركيبى و معانى كه در آن الفاظ احتمال مىرود، در حالت تركيب
سخن مىگويد. [1]
نخستين مفسّر قرآن كريم بدون ترديد على بن ابى طالب (ع)
است و او نخستين كسى است كه در معارف قرآن و معرفت توحيد با روش عقلى و بيان عميق به
تبيين و تفسير آيات قرآن همت گماشت [2].
اهتمام ايرانيان به تفسير بسيار بوده و اگر بخواهيم مفسران
ايرانى از صدر اسلام تا به حال را معرفى كنيم، «مثنوى هفتاد من» مىشود. بيشترين تفاسير
شيعه را ايرانيان تأليف كردهاند:
1. تفسير على بن ابراهيم قمى: از تفاسير معروف و معتبر
شيعه اماميه است. وى معاصر امام حسن عسگرى و تا سال 307 ه در قيد حيات بوده است.
2. تفسير عياشى: تأليف محمد بن محمود سمرقندى است. او
ابتدا مذهب تسنن داشت و بعد به تشيع گرائيد. سمرقندى معاصر شيخ كلينى است. از پدرش
سيصد هزار دينار به او ارث رسيد كه همه را صرف نسخ و مقابله و استنساخ و جمع كتاب كرد.
عيّاشى ايرانى ولى عرب نژاد است و از علماى قرن سوّم محسوب مىشود.
3. تفسير نعمانى: مؤلف آن، ابو عبداللَّه محمّد بن ابراهيم
بن جعفر نعمانى است. شاگرد شيخ كلينى و از علماى قرن چهارم محسوب مىشود.