نام کتاب : آشنایی با تاریخ تمدن اسلامی نویسنده : بینش، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 105
كه از يك سو مركز شهر را به راههاى ناحيهاى و از سوى
ديگر بناها و تأسيسات شهرى را در مجموعهاى بسته و يكپارچه در كنار هم مطرح
مىساخت؛ و از اين رو بايد آن را ستون فقرات شهرهاى اسلامى ناميد. [1]
بازارها و كاروانسراهاى بين شهرى نيز در شكلگيرى
شهرها اثرگذار بودهاند. چنانكه بسيارى از سكونتگاههاى كوچك روستايى واقع در كنار
راههاى اصلى تجارى، با شكلگيرى بازار، به شهر تبديل مىشد؛ و بسيارى از شهرهاى
بزرگ و كوچك در كنار همين بازارها تشكيل شدهاند. [2]
بازارهاى سرزمينهاى اسلامى- از مراكش تا افغانستان و
از تركمنستان تا يمن- را مىتوان از لحاظ الگو و عملكرد به چند گروه طبقهبندى
كرد:
الف: بازارهاى خطى، متشكل از يك كوچه- بازار ممتد و
منفرد، مثل بازار تهران.
ب: بازارهاى پهنهاى (صفحهاى) متشكل از مجموعهاى
بزرگ و بسته از كوچه بازارهاى موازى كه مجموعه سراها و خانها را در ميان
مىگرفتند، مانند بازار تبريز.
ج: بازارهاى مركزى تك فروشى كه با عملكرد خردهفروشى،
از مجموعهاى متراكم و نسبتاً بزرگ از سراها و كوچهها تشكيل مىشد، مانند بازار
استانبول.
د: بازارهاى متقاطع كه از دو بازار خطى كه يكديگر را
قطع مىكردند تشكيل مىشدند، مانند بازار هرات.
ه: بازارچههايى كه مختص تأمين نيازهاى روزمره ساكنان
محلههاى معين شهرى به شمار مىرفتند.
و: بازارهاى حاشيه شهر يا بازارگاهها كه معمولًا به
شكل خطى در حاشيه شهرها بر پا مىشدند و مختص كالاها و توليدات روستائيان بود.
نمونه اين گونه بازارها از جمله در بغداد و يا دمشق مشاهده مىشوند.
ز: بازارگاههاى زيارتى، براى مثال در قم و مشهد.
ح: بازارهاى صنايع دستى، كه نمونههاى آن از جمله در
تركيه و مراكش ديده مىشود. [3]
[1] . ر.
ك. دايرة المعارف بزرگ اسلامى، مقالۀ بازار