نام کتاب : آشنایی با تاریخ تمدن اسلامی نویسنده : بینش، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 129
1- 1. پيشينه علمى
پيشينه علوم و فعاليتهاى علمى در ايران باستان به
هزاره سوم پيش از ميلاد بازمىگردد.
كانون فعاليتهاى علمى نواحى واقع در جنوب غرب ايران
يعنى حوزه تمدنهاى سومرى و بابلى در ناحيه ميان رودان (بينالنهرين) و نيز تمدن
عيلامى در شوش بوده است. از دانشهايى كه در اين حوزهها نضج گرفت مىتوان به
رياضيات، هندسه و ستارهشناسى اشاره كرد.
اندوختههاى علمى ايرانيان در سرزمين خودشان محبوس
نماند، بلكه از دو راه به جهان خارج نيز انتقال يافت:
1. در حدود سده ششم پيش از ميلاد، دانشمندان ايرانى
اقدام به مهاجرت فرهنگى به سرزمينهاى بابِل، سپس آناتولى و اروپا كردند. آنان
سنتهاى مهرى [1] و زروانى [2] در ستارهشناسى را با خود به بابل بردند و با تركيب
معارف ايرانى با دانشهاى سومرى و بابلى در ستارهشناسى، سنّت قوى ستارهشناسى در
جهان باستان شكل گرفت و بعدها به يونان و ديگر فرهنگهاى پسين منتقل گشت. [3]
2. ايرانيان در سده ششم و پنجم پيش از ميلاد يعنى در
دوره هخامنشيان علاوه بر يونان، با فرهنگهاى چين و هند نيز ارتباط برقرار كردند.
در همين دوره بود كه فرهنگهاى يونان و سرزمينهاى غربى نيز از راه ايران با تمدنهاى
چين و هندوستان مرتبط گشتند. [4]
3. پس از حمله اسكندر مقدونى و تصرف ايران، فرهنگ اين
سرزمين چنان ستبر و مقاوم بود كه او و جانشينانش نه تنها تأثير چشمگيرى بر آن
ننهادند، بلكه جانشينان اسكندر يعنى سلوكيان، بيش از آنكه در حكمت چيزى به شرق
بدهند، از معارف شرقى، كتابها و آثار و انديشههايشان را همچون توشه به يونان و
ممالك مغرب بردند. نيز از طريق سرزمين و فرهنگ
[1] . مهر
در فارسى به معناى دوستى و محبت و به معنى خورشيد و به معنى ماه هفتم از ماههاى
سال است... به زعم آنانمهر خداوند روشنى بوده است و از پيمانها و مردم وفادار به
پيمانها حمايت مىكرده است. (دايرة المعارف فارسى)
[2] . زروانيه يا
زروانيان؛ در نزد علماى كلام و نويسندگان كتب ملل و نحل اسلامى عنوان يكى از فرقههاى
مجوسى بود كه خداى واحدى را به عنوان زروان بيكران پرستش مىكردهاند و او را برتر
از يزدان و اهريمن مىشناختهاند. (دايرة المعارف فارسى)
[3] .
تاريخ علم در ايران، مهدى فرشاد، ج 1، ص 72-74