نام کتاب : آشنایی با تاریخ تمدن اسلامی نویسنده : بینش، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 135
بارزترين نقش ايرانيان در اين دوره ايجاد نهضتى علمى-
فرهنگى بود كه به دست مأمون عباس عملى گرديد. عصر درخشان موسوم به دوران طلايى
اسلام، مرهون تلاشهاى ايرانيان است. فرهيختگان ايرانى، بغداد- مركز خلافت- را به
كانون دانش و فرهنگ تبديل كردند و با حضور فعال خود در بيت الحكمه مأمون،
زمينههاى انتقال دانش و فرهنگ ديگر ملل را به جهان اسلام فراهم آوردند.
3- 1- 2. دوران استقلال
در آغاز بايد يادآور شد كه وضعيت اجتماعى و سياسى
ايران در دوران استقلال ناآرام و متزلزل بود؛ و هر از چندگاه خاندانى از گوشهاى
سربرمىآورد، رقيبان را كنار مىزد و خود بر اريكه قدرت مىنشست. اما با وجود همه
حقايق تلخ حاكم بر زندگى ايرانى، يك واقعيت بسيار شيرين در اين ميان خودنمايى
مىكرد و آن تداوم سنتهاى علمى است. اين سنتها بركنار از حوادث سياسى و اجتماعى،
راه خود را پيموده و با وجود تحمل همه نوع مرارت و تلخكامى سياسى، علم دوستى و
هنرپرورى همچنان در ضمير ايرانيان پنهان مانده است.
گواه اين ادعا وجود كانونهاى بزرگ علمى، ظهور
دانشمندان و اديبان بزرگ، پديد آمدن تأليفهاى علمى و ادبى سترگ و آفرينش آثار هنرى
و معمارى جاودانه است.
الف. كانونهاى علمى:
به بركت تعاليم اسلامى و سنت دانش دوستى ايرانى در
جاى جاى اين سرزمين كانونهايى علمى پديد آمد كه در اين جا فهرستوار از آنها ياد
مىگردد:
1. بيتالحكمه: اين مركز بزرگ علمى به وسيله مأمون
عباسى تأسيس شد و دانشمندان ايرانى در اداره آن نقشى به سزا داشتهاند.
2. كتابخانه بزرگ فارس: از آثار روزگار عضد الدوله
ديلمى.
3. مدارس نيشابور: شامل مدارس زير:
- مدرسه ابن نورك (در گذشته به سال 406 ه).
- مدرسه بيهقيه؛ منتسب به بيهقى متفكر و مورخ نامى
(در گذشته به سال 450 ه)
- مدرسه سعيديه؛ از آثار نصر بن سبكتكين برادر محمود
غزنوى حكمران دودمان غزنويان.
- مدرسه اسماعيل استرآبادى واعظ و صوفى.
- مدرسه ابواسحق.
- دارالسنّه؛ كه در سال 330 ه. در نيشابور ساخته شد و
حكم يك دانشگاه را داشت.
نام کتاب : آشنایی با تاریخ تمدن اسلامی نویسنده : بینش، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 135