نام کتاب : آشنایی با تاریخ تمدن اسلامی نویسنده : بینش، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 143
اين شهر در سالهاى 1849- 1595 قبل از ميلاد اهميت
فراوان يافت و در دوران سلطنت حمورابى به يكى از مراكز مهم سياسى- فرهنگى عصر خود
در آسياى مقدم بدل گشت. اما دولت ميتانى كه گويا ساكنانش هندى و ايرانى بودند، در
سده سيزده قبل از ميلاد از ميان رفت و پس از چند سده، آشوريان بر آن سرزمين مسلط
شدند. [1]
حران و بينالنهرين شمالى از حدود سالهاى 610 و يا
606 قبل از ميلاد به مدت 54 سال در تصرف مادها بوده است. در 539 قبل از ميلاد
كوروش، شاهنشاه هخامنشى، وارد بابل شد و بينالنهرين را به تصرف درآورد. در 535 ق.
م استان متحدى شامل بابل و ابر نهر (غرب رود فرات) پديد آمد كه سراسر بينالنهرين
و اراضى غرب فرات از جمله فينيقيه، سوريه و فلسطين را در برمىگرفت و تابع دولت
هخامنشى بود. [2]
پس از سقوط دولت هخامنشى، بينالنهرين در سده چهارم
ق. م تابع دولت اسكندر مقدونى، و از سده چهارم تا سوم ق. م تابع دولت سلوكى شد. از
سده سوم ق. م بينالنهرين به تابعيت دولت پارتى درآمد كه از سده سوم ق. م، پس از
جنگهاى سخت ميان ايران و روم رو به انحطاط نهاد. [3]
1- 2. تمدن اسلامى در بينالنهرين
پس از برافتادن بنىاميه و روى كار آمدن بنى عباس،
دشت بينالنهرين به يكى از مهمترين كانونهاى تمدن اسلامى مبدّل گشت. شهرهاى
گوناگونى كه به دست خلفا ساخته شد مثل بغداد و سامرا و نيز شهرهايى كه در پى آن
رونق و گسترش يافت، مثل نجف اشرف و كربلاى معلا، به ويژه بر اهميت سياسى- دينى
بينالنهرين افزود و آن را در مركز توجه مسلمانان قرار داد. ما در اين مبحث هر
كدام از اين شهرها را به اختصار معرفى مىكنيم.
1- 1- 2. بغداد:
بغداد نامى است فارسى مركب از بغ و داد، به معناى
خداداد و آفريده خدا. [4] بغداد كه تا پيش از آن نزهتگاهى بيش نبود، به روزگار بنى
عباس به دست منصور دوانيقى ساخته شد. وى براى اين شهر مبالغى هنگفت هزينه كرد و
براى قداست بخشيدن به كار خويش چنان نماياند كه ساختن