نام کتاب : آشنایی با تاریخ تمدن اسلامی نویسنده : بینش، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 45
اين شهر وارث علوم اسكندرانى بود؛ علومى كه از
اسكندريه به انطاكيه و سپس به اين شهر انتقال يافته بود. ذخاير علمى موجود در اين
كانون به وسيله مسيحيان نسطورى به سرزمينهاى دوردستى چون ايران انتقال يافت. [1]
2- 2. جندى (گندى) شاپور
اين شهر به وسيله شاپور يكم و به منظور نگهدارى
اسيران جنگى روم ساخته شد و به تدريج به يك مركز علمى تبديل گرديد. در اين شهر
علومى چون پزشكى، رياضيات و منطق از روى متون يونانى به سريانى ترجمه و تدريس
مىگرديد. [2]
جامعه دينى صابئان حران عامل انتقال معتقدات مكتب
فيثاغورسى به جهان اسلام بودند. ريشه اين جامعه به ادريس پيغمبر مىرسيد؛ و اينان
اطلاعات زيادى درباره نجوم و رياضيات داشتند و اصول عقايد فلسفىشان به
فيثاغورسيان شباهت داشت. [4]
نهضت ترجمه و رونق بيت الحكمه، گذشته از حمايتهاى
مالى دستگاه خلافت، مرهون وجود مترجمان بزرگى بود كه در اين دوره ظهور كردند.
مترجمان اين دوره هم خود دانشمند بودند و هم به زبانهاى علمى رايج دنيا همچون،
سريانى، يونانى، هندى و فارسى آشنايى و تسلط داشتند. در اينجا براى نمونه به نام و
نقش چند تن از آنها به طور خلاصه اشاره مىگردد.
1. ابوزكريا يوحنّا بن ماسَوَيْه (متوفاى 857): از
مسيحيان نسطورى جندىشاپور كه در مغرب زمين به مسومايور شهرت دارد. [5]
2. على طبرى: وى فرزند سهل ربّن طبرى و به قولى
نخستين كسى بوده كه به ترجمه