نام کتاب : آشنایی با تاریخ تمدن اسلامی نویسنده : بینش، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 94
اين دوره از رونق تجارت اعراب، درست مطابق با دوران
شكوفايى تمدن اسلامى است؛ و فصل حاضر بر آن است تا زواياى گوناگون اين بحث را
بيشتر بكاود و جايگاه بازرگانى را در تمدن اسلامى روشن گرداند.
اما عناوين در نظر گرفته شده براى اين درس به شرح ذيل
است:
- موقعيت بازرگانى سرزمينهاى اسلامى
- آغاز رونق تجارت
- جاده ابريشم
- كانونهاى عمده بازرگانى
- بازرگانى خارجى (هندوستان، چين، آفريقا، اروپا)
- بازار
- پول
- دورنماى آينده
1. موقعيت بازرگانى سرزمينهاى اسلامى
حوزه تمدن اسلامى سرزمينهايى از سه قاره آسيا، آفريقا
و اروپا را با مركزيت خاور ميانه تشكيل مىداد و از چنان موقعيتى جغرافيايى
برخوردار بود كه پيش از اختراع كشتيهاى اقيانوسپيما و نيز داير شدن راههاى هوايى
در دورههاى متأخر، همه راههاى بازرگانى عمده جهان در اين حوزه قرار داشته است.
گرچه اين قلمرو گسترده گاه زير سلطه رژيمهاى سياسى گوناگون و در مواردى متخاصم
قرار داشت، اما يگانگى اعتقادى بازرگانان عاملى بود كه آنان را به يكديگر پيوند
مىداد و رابطه داد و ستد را تسهيل مىكرد.
در دوران اوج تمدن اسلامى، اتباع واحدهاى گوناگون
سياسى گذشته به قلمروى يگانه تعلق پيدا كردند و امكان يافتند تا ضمن تحكيم روابط
تجارى ميان يكديگر و نيز استفاده از تجربيات تمدنىشان، با ملتهاى همجوار مناسباتى
تازه برقرار سازند. اينك علاوه بر راهها، بخشى از بازارهاى پيشين نيز در قلمرو
اسلامى قرار گرفته بود؛ و به اين ترتيب امر بازرگانى امنيت و تضمين بيشترى يافت.
نام کتاب : آشنایی با تاریخ تمدن اسلامی نویسنده : بینش، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 94