نام کتاب : آشنایی با تاریخ تمدن اسلامی نویسنده : بینش، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 98
راه ديگر از زامين به سمت راست منحرف مىگرديد، به
ايالت فرغانه و سيحون عليا مىرفت و پس از عبور از كرسى آن ناحيه، به اوزكَنْد در
مرز صحراى چين منتهى مىگرديد. اسلام به تدريج از طريق مبلغان و فقيهان از همين
راه به سوى شرق پيش رفت. در دوره اسلامى، شهر بلخ تقريباً نقطه پايانى جاده بزرگ
چين به سمت غرب و همچنين آخرين نقطه تسلط اسلام بر اين بخش از جهان بود. [1]
در سده اخير بار ديگر تلاش گستردهاى صورت گرفته تا
جاده ابريشم اهميت پيشين خود را با ابعادى گستردهتر بازيابد. نخستين اقدامات براى
تجديد حيات اين جاده از سوى دولتهاى چين و اتحاد جماهير شوروى سابق، با انگيزههاى
جهانگردى و نظامى صورت پذيرفت و در دهه آخر سده چهاردهم/ بيستم، به دليل دگرگونيها
و رخدادهاى دورانساز جهان، ضرورت احياى جاده ابريشم در دستور كار سازمانهاى جهانى
قرار گرفت. تاكنون چندين اجلاسيه از سوى سازمان جهانى جهانگردى [2] براى ارتقاى
جايگاه اين جاده باستانى تشكيل شده است كه نويد بخش توجه جهانى به اين مسأله
مىباشد. [3]
فعاليت:
با استفاده از نقشه جاده ابريشم، بخشهاى اسلامى اين
جاده را با تقسيمات كنونى جهان، بر روى آن مشخص كنيد.
4. كانونهاى عمده بازرگانى
در حالى كه فعاليتهاى بازرگانى كم و بيش در همه شهرها
در جريان است، برخى از شهرها به دليل دارا بودن موقعيتهاى ويژه، نقشى كليدى و
تعيين كننده دارند. در قلمرو اسلامى نيز برخى شهرها بودند كه با توليد و تبادل
كالا به كار تجارت رونق مىبخشيدند.
1. بغداد: اين
شهر كه اينك پايتخت كشور عراق است، در عصر تمدن اسلامى به وسيله خلفاى بنى عباس
براى پايتختى ساخته شد و به روزگار آنان شكوه و رونقى بسزا داشت. وضع جغرافياى