نام کتاب : امام علی در نهج البلاغه نویسنده : عظیم پور، عظیم جلد : 1 صفحه : 118
اميرالمؤمنين
على (ع) در چنان [1] متون حتى در آثار اهل سنت با تعبير «امام» ياد شده است.
قعود و
قيام يك راهبر و امام، مقام امامت و راهبرى را از وى سلب نمىكند، چنانكه امام حسن
و امام حسين (ع) در متون حديثى شيعه «امام» معرفى شدند. «قاما او قعدا» اعم از
آنكه درصدد احراز قدرت اجرايى برآيند و يا از سر سازش- به منظور حفظ هم بستگى
مسلمين- اين قدرت را از دست نهند، فرقى نمىكند ...» [2].
تا اينجا
برخى از شواهد تاريخى، روايات و پرتوى از كلام امام (ع) درباره مصاحبت و همراهى او
با رسول خدا (ص)، استمرار، اهميت و ضرورت آن بررسى شد. اين همراهى با تربيت و
تعليم على (ع) در مكتب نبوّت و در طول زندگى پر افتخار حضرت محمّد (ص) قرين بود.
نتيجه و حاصل اين تعليم و تربيت، ثمره شيرين و شفابخش امامت است و اتصال جاودانه
بين قرآن و عترت را به ارمغان دارد.
اين
آموزش و تربيت بىنظير و اين اتصال ريشهدار و هميشگى اقتضاء مىكند كه على (ع)
هميشه همگام با قرآن و هماهنگ با سنّت باشد و هيچ عقل سليمى غير اين را نمىپذيرد.
واقعيتهاى تاريخى، روايات و گفتاربزرگان و دانشمندانِ هر دو فرقه و سخنان گهربار
على (ع)، همه نشان مىدهند كه آن حضرت چه در زمان حيات رسول خدا (ص) و چه پس از
رحلت جانسوز آن بزرگوار، هرگز خلاف امر خدا و سنت نبى اكرم (ص) عمل نكرد و در تمام
شؤون زندگى و ابعاد شخصيتى آن حضرت، اين هماهنگى و همگامى ظاهر بوده است.
امام (ع)
بزرگان صحابه و صاحبان اسرار رسول خدا (ص) را گواه مىآورد كه او در طول زندگىاش
هرگز برخلاف امر خدا و رسولش گام برنداشته است و مىفرمايد: