به خدا
سوگند كه ابلاغ رسالت و رساندن پيامها و انجام دادن وعدهها و بيان دانش امر و
نهىها را بياموختم و درهاى حكمتِ الهى نزد ما اهل بيت گشوده است، و چراغ دين با
راهنمايى ما افروخته است.
ابن
ابىالحديد در شرح اين عبارات شيواى حضرت على (ع) مىگويد: «... تبليغ الرسالات»
ابلاغ و رساندن احكام و شريعت پس از وفات رسول خدا (ص) به انسانهاى مكلّف است و
اشاره دارد به كلام الهى كه مىفرمايد:
و همچنين
اشاره دارد به سخن پيامبر (ص) در قضيه برائت كه مىفرمايد: «لا يُؤدّى عَنّى
إِلّا انا و رجل مِنّى». و «اتمام العدات» كه به معناى انجام دادن و عملى كردن
وعدههاى رسول خدا (ص) مىباشد اشاره به آيه شريفه: «مِنَ الْمُؤْمِنيِنَ رِجَالٌ
صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ...» [3]
و اشاره
به سخن رسول خدا (ص) دارد كه در شايستگى آن حضرت فرمود:
«قاضى
دَيْنى و مُنْجِزُ موعدى» و «تمام الكلمات» به معناى تأويل قرآن است و آن اشاره به
كلام خدا دارد كه مىفرمايد: (وَ تَمَّتْ
كَلِمَةُ رَبّكَ صِدْقاً وَعَدْلًا ...)[4]
و نيز
اشاره به قول رسول خدا (ص) دارد كه در حقّ آن امام همام مىفرمايد: «اللهم اهدِ
قَلْبَه و ثَبِّتْ لسانه». و نتيجه و حاصل بحث اين است كه آن حضرت به خدا سوگند
ياد كرده است كه او علم به چگونگى ابلاغ رسالت و اداى شريعت به انسانهاى مكلّف و
داورى بين آنها طبق كلام
[1] .
نهجالبلاغه، خطبه 120. (و در بعضى از نسخهها: «عُلِّمْتُ» و «أَبْوَابُ
الْحُكْمِ» آمده است.)