نام کتاب : امام علی در نهج البلاغه نویسنده : عظیم پور، عظیم جلد : 1 صفحه : 30
خدا را
دارد و از زمان وعدههاى رسول خدا (ص) كه چه وقت و چگونه عملىخواهدشد اطلاع و
آگاهى كامل دارد، خواه وعده در انجام امرى براى فردى باشد يا وعده وقوع حادثه و
رخدادى در آينده باشد. او همچنين سوگند ياد مىكند كه از تأويل آيات الهى و بيان
حقايق آنها دانش كامل دارد، چرا كه در آيات الهى مجملاتى وجود دارند كه بدون
مبيِّن، واضح و روشن نمىگردند. و در نهايت پرده از روى حقايق كنار زده و مراد و
مقصود خويش را بطور آشكار و واضح بيان مىنمايد كه دروازههاى حكمت و علوم شرعى و
معارف الهى در نزد ما اهلبيت است و ما صاحبان انديشههاى روشن و علوم عقلى و
عقايد صحيح هستيم.
ابن
ابىالحديد در ادامه مىگويد:
«اين
جايگاه بلند علمى را هيچ كس از بندگان خدا به غير از على (ع) ادّعا نكرده است و
اگر كسى چنين ادّعايى كرده باشد به يقين، دروغ محض است و مردم نيز او را تكذيب
كردهاند، چرا كه اين مقام فقط ويژه اهل بيت (ع) مىباشد.» [1]
آنچه را
كه همگان در پيشگاه معنوى حضرت على (ع) اعتراف دارند اين است كه علم و حكمت از
وجود شريفش در حال فيضان و جريان است «تتقجّر الحكمة من جوانبه والعلم من نواحيه» [2]
اين
حقيقت در سرتاسر كلمات آن حضرت پيداست كه گاهى اين را از زبان خويش بيان داشته
است، همانگونه كه نمونههايى در اين بحث مطرح گرديد. و گاهى در مباحث عالى و
سخنان حكيمانهاش در مجموعه موضوعات نهجالبلاغه آشكار و غيرقابل انكار است. و
هركس با ديده انصاف به آنها بنگرد، دوست باشد يا دشمن، اقرارخواهدكردكه قلب مبارك
على (ع)، اينعلوم شگرف و معارف ژرف در زمينههاى مختلف را، از مشكات نبوّت گرفته
و با عالم معنا اتّصال داشته است.
[1] .
ابنابىالحديد، شرح نهجالبلاغه، ج 7، خطبه 119 (چاپ رحلى، ج 2، ص 260). و نيز
رك: سيد جعفر شهيدى، ترجمۀ نهجالبلاغه، بخش تعليقات، خطبه 120، ص 480.
[2] . به
نقل از اندرزها و حكمتها، مرتضى مطهرى، ص 146.
نام کتاب : امام علی در نهج البلاغه نویسنده : عظیم پور، عظیم جلد : 1 صفحه : 30