وقتى على
(ع) در مسجد حاضر است هيچ كس حق فتوا دادن را ندارد.
چنين
اقرارها از سوى عمر بيانگر اين است كه تنها مرجع علوم فقهى و معارف اسلامى در بين
بزرگان صحابه، حضرت على (ع) بوده است. علماى شيعه و اهلسنت روايت كردهاند كه
پيامبر اكرم (ص) در مورد على (ع) فرمودهاند:
«أَقْضَاكُمْ
عَلِىٌّ» كه قضا بمعناى فقه است، بنابراين، فقيهترين آنها على (ع) بوده است و نيز
همگان روايت كردهاند كه پيامبر اكرم (ص) وقتى كه على (ع) را براى امر قضا و داورى
به يمن فرستاد فرمود:
«أَللَّهُمَّ اهْدِ قَلْبَهُ وَ ثَبِّتْلِسَانَهُ» و
پس از اين دعاى پيامبر (ص) بود كه على (ع) فرمود:
هرگز پس
از اين دعاى رسول اكرم (ص) در حكم و داورى بين دو شكنكردم.
«از
جمله علوم ديگر، علم تفسير قرآن است كه منبع اصلى اين علم نيز على (ع) است و
ديگران از او گرفتهاند. و اگر به كتابهاى تفسيرى مراجعه شود، صحت اين امر معلوم
مىگردد، زيرا اكثر روايات تفسيرى از او و ابنعباس است و همه مردم موقعيت
ابنعباس
[1] .
رك: بهجالصباغة فى شرح نهجالبلاغه، محمد تقى شوشترى، ج 1، ص 72 (منابع متعدد اين
روايات آمده است).
[2] .
الصراط المستقيم، زين العابدين العاملى ج 1، ص 155؛ بحار الانوار ج 41 ص 141؛
الغدير ج 3، ص 98؛ بهج الصباغه ج 1، ص 72 و...
[4] .
سننابوداود، ج 3، ص 301؛ و سنن ابن ماجه، ج 2، ص 774، ح 2310 و مسند زين على، ص
294 و مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 83 و 111 و 136 و ارشاد مفيد، ص 105 و...
نام کتاب : امام علی در نهج البلاغه نویسنده : عظیم پور، عظیم جلد : 1 صفحه : 32