نام کتاب : امام علی در نهج البلاغه نویسنده : عظیم پور، عظیم جلد : 1 صفحه : 33
را در
ملازمت و همراهى با على (ع) براى كسب علم و شاگردى در محضر آن حضرت، خوب مىدانند.
آنگاه كه از ابنعباس سؤال شد: «نسبت علم تو با علم پسر عمويت چگونه است»؟ گفت:
همانند
نسبت قطرهاى از باران در برابر درياى بيكران.
«از
ديگر علوم، علم نحو و قواعد عربى را مىتوان نام برد و همه مردم نيك مىدانند كه
على (ع) كسى بود كه اين علم را بنيان نهاد و جوامع و اصول آنرا بر ابوالاسود
الدؤَلى املا فرمود كه از جمله: «تقسيمبندى كلام به اسم و فعل و حرف و تقسيم كلمه
به معرفه و نكره و تقسيم انواع اعراب به رفع و نصب و جر و جزم» را مىتوان برشمرد،
و اين علم با چنين اصولى در حد اعجاز است زيرا قدرت فكرى بشر توان استنباط اين علم
را نداشته است.» [1]
صاحب
كتاب «الاستيعاب فى معرفة الاصحاب» كه از نويسندگان معروف اهلسنت است، اخبار و
روايات بسيار عجيبى را در فضايل اهل بيت (ع)، به ويژه حضرت على (ع) مىآورد كه به
ذكر چند نمونه از آنها در مقام شامخ علمى آن حضرت مىپردازيم:
«حَدّثنا
عبداللَّه بن محمد بن يوسف [سلسله سند روايت را تا آخر ذكر مىكند.] ... قال:
قال
معاوية لضرار الصٌّدائى: يا ضرار، صف لى عليا. قال: أعفنى يا اميرالمؤمنين. قال:
لتصفنَّهُ.
قال: أما اذ لابد من وصفه فكان واللَّه بعيد المدى، شديد القُوى، يقول فصلا، و
يحكم عدلا، يتفجر العلم من جوانبه، و تنطق الحكمة من نواحيه. و ...
فبكى
معاوية و قال: رحم اللَّه ابا الحسن، كان و اللَّه كذلك، فكيف حزنك عليه يا ضِرار؟
قال:
حُزْن من ذُبح وَلَدها و هو فى حِجْرها.
و كان
معاوية يكتب فيما ينزل به ليسأل له على بن ابى طالب (رضىاللَّه عنه) عن ذلك، فلما
بلغه قتله قال: ذهب الفقه و العلم بموت على بن ابىطالب ...» [2]
[1] .
ابنابىالحديد، شرح نهجالبلاغه، چاپ بيروت، رحلى، ج 1، ص 6 و همچنين: محمدتقى
شوشترى، بهج الصباغه فى شرح نهجالبلاغة، صص 71-74.
[2] .
ابنعبدالبّر، الاستيعاب فى معرفة الاصحاب، ج 3، ص 1107-1108 و امالى، ج 2، ص 147.
نام کتاب : امام علی در نهج البلاغه نویسنده : عظیم پور، عظیم جلد : 1 صفحه : 33