نام کتاب : امام علی در نهج البلاغه نویسنده : عظیم پور، عظیم جلد : 1 صفحه : 58
... و
علم غيب علم به زمان وقوع قيامت است و علم به آنچه كه خداوند آنها را در سخن خويش
(در اين آيه شريفه) برشمرده است كه مىفرمايد: «همانا علم قيامت نزد خداوند است و
باران را فرو مىفرستد و از آنچه در رَحِمهاست آگاهى دارد و هيچ كس نمىداند كه
فردا چه خواهد كرد و در كدام سرزمين خواهد مرد ...» پس خداوند سبحان است كه به
آنچه در رَحِمها، از نر و ماده، زشت يا زيبا، جوانمرد يا بخيل، بدبخت يا نيكبخت
وجود دارد علم و آگاهى دارد و از كسى كه هيزم آتش سوزان باشد يا در بهشت همراه
پيامبران باشد باخبر است. و اين است علم غيبى كه جز خداوند هيچ كس آن را نداند، و
امّا غير از اين، علمى است كه خداوند آن را به پيامبرش آموخت، و پيامبر نيز به من
بياموخت و در حقّم دعا كرد كه سينهام آن را فراگيرد و دلم آن را در خود بپذيرد.
آنگاه كه
امام (ع) خلافت را به عهده مىگيرد و مردم با او در مدينه بيعت مىكنند، او مردم
را از برپا شدن فتنهها و دگرگونى اوضاع (پس از شهادت خودش) اطلاع مىدهد امّا
رسول خدا (ص) را منشأ اين پيشگويىها دانسته و در اين باره با صداقت و راستى
سوگند ياد مىنمايد و مىفرمايد:
... به
خدا سوگند، كلمهاى را از حق نپوشاندهام، و دروغى بر زبان نراندهام كه از چنين
حال و چنين روزى خبر داده شدم. [2]
همانگونه
كه ملاحظه شد، امام (ع) در سخنان خويش، بارها تصريح كردهاند كه اين همه علوم؛ علم
به اسرار جهان، علم به تفسير قرآن، علم به آينده و گزارش از غيب را از پيامبر اكرم
(ص) دريافت نمودهاند. آيا اين دريافت و بهرهمندى از حضور پيامبر (ص) چگونه بوده
است؟ و آيا پيامبر اكرم (ص) امام (ع) را به تفصيل حوادث آينده جهان و اسرار عالم
آگاه كرد؟
[2] .
رسول خدا (ص)، آن حضرت را از چنين حادثه - مقام خلافت و اجتماع مردم براى بيعت -
آگاه فرموده بود. رك: ليثى، عيونالحِكَم ص 507؛ مولى صالح مازندرانى، شرح اصول
كافى ج 6، ص 339 و ج 11، ص 417؛ بحارالانوار ج 29، ص 589؛ محمودى، نهجالسعادة ج
1، ص 191.
نام کتاب : امام علی در نهج البلاغه نویسنده : عظیم پور، عظیم جلد : 1 صفحه : 58