نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 115
موظف هستند علاوه بر اعلام توحيد و ابطال شرك و آداب و
رسوم جاهلى، به دعوت ادامه دهند و مقاومت ورزند و معلوم است كه اين وظيفه، بسيار خطرناكتر،
سنگينتر و در نتيجه بزرگترين مصداق قيام و مبارزه است؛ چنان چه در روايت هم آمده
است:
برترين جهاد، گفتن كلام حق نزد امام ستمگر و جبّار است.
[1]
جنبه دوم، مبارزه ضد استكبارى انبيا (ع)، قيام و به دست
گرفتن رهبرى مبارزه براى تحقق بخشيدن به توحيد و عدالت و ريشهكن ساختن حاكميت جهل
و خرافه و طاغوت است. خداوند پيامبران را براى تصدّى امامت مردم در اين مبارزه مقدّس
فرستاده است:
ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر براى اينكه به اذن خدا
از او اطاعت كنند.
نقش مردم در مبارزات انبيا
از جنبه اول، پيامبران موظف به ابلاغ وحى و دعوت مستمر
هستند، خواه مخاطبان، دعوت آنان را اجابت كنند يا نكنند؛ خوشايند آنان باشد يا نباشد،
خوف و خطر عظيم داشته باشد- كه قطعاً دارد- يا نداشته باشد. آنان موظف به ابلاغ وحى
و دعوت به پذيرش توحيد و نفى شرك هستند و اگر مخاطبان نپذيرفتند، بر آنان حرجى نيست
و وظيفه خود را انجام دادهاند:
(وَ ما عَلَيْنا
الَّا الْبَلاغُ الْمُبينُ) (يس: آيه 17)
وظيفه ابلاغ وحى هيچ قيد و شرطى ندارد و در هر شرايطى
هر چند بحرانى و خطرناك، بر پيامبر لازم است و بايد تا آن گاه كه خدا امر كرده، آنان
را دعوت كند و بر دعوت خويش