نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 128
امام خمينى نيز پس از انزجار و اعراض ملّت مسلمان ايران
از نظام طاغوتى شاهنشاهى و اعلام پشتيبانى از نظام اسلامى، تصميم به تشكيل جمهورى اسلامى
نمود و فرمود:
... من به پشتيبانى اين ملّت، دولت تعيين مىكنم، من بهواسطه
اينكه ملت مرا قبول دارد [دولت تعيين مىكنم] ... دولتى كه ما مىگوييم، دولتى است
كه متّكى به آراى ملت است، متكى به حكم خداست .... [1]
حضور در صحنه
همانگونه كه تشكيل نظام اسلامى با بيعت و پشتيبانى مردم
صورت مىگيرد، دوام و بقاى آن نيز به استمرار آن پشتيبانى بستگى دارد. در واقع، نخستين
بيعت امّت اسلامى، مستمر و جاودانه است و همگى موظفاند در همه صحنههايى كه به حضور
عمومى نياز است، حاضر شوند و از دولت اسلامى حمايت نمايند. اين حضور در زمان رسول اكرم
(ص)، نمودهاى فراوانى داشت، مانند شركت در جبهههاى نبرد، نماز جمعه و جماعات، اجتماعات
و سخنرانىهاى متعدّد پيامبر (ص) و مراسم پرشكوه حج. گاه نيز تجديد بيعت و ميثاق با
شكل خاص خود، ضرورت مىيافت و مردم وظيفه مىيافتند كه به طور رسمى با رهبر الهى خويش
بيعت كنند چنان كه در جريان سفر پيامبر و مسلمانان به مكه- كه به صلح حديبيه انجاميد-
پيامبر خدا (ص) در زير درختى نشست و همه مردم با او بيعت كردند كه تا آخرين نفس از
تصميم رهبر خود حمايت كنند. اين پيمان به نام «بيعت رضوان» مشهور شد؛ چرا كه خداوند
از وفادارى و پايدارى مسلمانان در اين آيه قرآن، اظهار رضايت كرد: